Togethy

togethy - duurzaam deelkopen

Togethy wil het delen van gebruiksgoederen bevorderen door dit zo eenvoudig en laagdrempelig te maken, dat delen minstens zo vanzelfsprekend wordt als kopen. Via het deelplatform Togethy betalen mensen gezamenlijk voor het gebruik. Zodra je klaar bent met het gebruik geef je het betreffende product eenvoudig door aan de volgende. Zo circuleren de spullen door de wijk, van gebruiker naar gebruiker. Je betaalt slechts voor de dagen dat je het product gebruikt. Mensen delen op die manier het eigendom. Togethy houdt bij waar de geregistreerde producten zijn en regelt de betalingen. Eerlijker delen dan met Togethy bestaat niet! Uiteindelijke ambitie is heel Nederland, te beginnen met Gelderland.


Motivatie:

“Mensen zijn gewend om spullen nieuw te kopen, ook als ze dit maar zelden nodig hebben. Dit leidt tot grote hoeveelheden onnodige productie, en schuren en zolders die onnodig vol liggen. Mijn missie is om dit te doorbreken, door delen ongeveer net zo eenvoudig, laagdrempelig en daarmee vanzelfsprekend te maken als kopen, en op die manier de wereld een stukje duurzamer te maken.” Niek Huijsmans


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Togethy

Foto credits:
Initiatief Togethy







<< Terug

Nationale Kringloopbon

nationale kringloopbon

Met de Nationale Kringloopbon kan je bij kringlopen in heel Nederland je eigen duurzame of originele of handgemaakte of unieke of vintage kado uitkiezen. Niet alleen leuk maar ook nog eens een stapje dichterbij een meer circulaire economie. Leuk om te geven en leuk om te krijgen.


Motivatie:

“Onze toekomstdroom is een meer circulaire economie waar niet alleen materialen maar ook spullen steeds weer hergebruikt worden. Er liggen tenslotte al zoveel mooie spullen ongebruikt te wachten op een nieuwe bestemming. Met de Nationale Kringloopbon willen we graag de Nederlanders over de drempel van de kringlopen helpen en zo hergebruik stimuleren; als je zo'n bon krijgt dan moet je wel een keer gaan kijken toch?" Lotte van der Zanden en Kathelijn Hendrikse


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Nationale Kringloopbon

Foto credits:
Initiatief Nationale Kringloopbon







<< Terug

Dress Case

Als je draagt wat bij jou past en wat goed voelt, dan voel je je fijner! Dat geldt voor iedereen. Ook voor mensen die hun kleding niet zelf kunnen kopen, omdat ze bijvoorbeeld in een verzorgingshuis wonen.

Mijn missie is om een beweging op gang te brengen waarbij de kracht van kleding wordt benut voor het welbevinden van mensen. Dat doe ik door middel van trainingen, workshops en inspiratiegesprekken.


Motivatie:

“Door mijn passie voor kleding te combineren met het zorgen voor mensen en het luisteren naar hun wensen is Dress Case tot stand gekomen. Ervaar de Kracht van Kleding” (Mayke Bremmers)


Thema(‘s):
Zorg en Welzijn

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Dress Case

Foto credits:
Bron: Dress Case







<< Terug

Tailored-by

About us | Tailored-by

Tailored-by wil een transparante en verantwoorde kledingindustrie creëren. Als onafhankelijke partij willen wij kledingmerken helpen om op een leuke manier betrouwbare informatie te bieden over de mensen in productie aan hun consumenten. Dit doen wij om de consumenten bewust te maken op het moment dat het er toe doet. Want alleen iemand die bewust is kan een weloverwogen beslissing maken. Vervolgens bieden wij de consument ook de mogelijkheid om zijn of haar waardering uit te spreken. De consument heeft de mogelijkheid om één Euro extra te geven. Dit kan vergeleken worden met een fooi in een restaurant, maar dan in de kledingindustrie.


Motivatie:

“Wij zijn geen merk met een missie, maar een missie met merken!” (Robin Boogaards en Pieter-Jan Halk)


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Tailored-by

Foto credits:
Tailored-by







<< Terug

The Ketchup Project

Van waste naar taste | The Ketchup Project

In ontwikkelingslanden gaat meer dan 40% van de goede oogst van kleinschalige boeren verloren als gevolg van een grillige afzetmarkt. Enorm zonde, van de oogst én voor de boeren! Samen met de boeren in Kenia droogt The Ketchup Project een deel van de oogst, waardoor het veel langer houdbaar blijft. Van die gedroogde producten kun je vervolgens allerlei heerlijke producten maken, zoals ketchup! Zo voorkomen we samen verspilling en hebben de boeren zicht op stabiele, goede inkomsten.


Motivatie:

“Het enorme oogstverlies van kleinschalige boeren wereldwijd is een onderkend probleem, terwijl het is zo zonde is voor alles en iedereen! Voor de boeren, van de oogst, voor onze planeet. Door een nieuwe keten op te zetten laten we zien dat het ook anders kan.” Birte Ketting en Anne Janssens


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
The Ketchup Project

Foto credits:
The Ketchup Project en ASN Bank/Josje Deekens.







<< Terug

Krown.bio

Krown.bio | Beautiful products with fungus and biomass

Krown.bio maakt producten met schimmels en landbouwafval.
Het proces bestaat uit 4 stappen:
1. Een mal maken
2. Lanbouwafval en mycelium in de mal
3. Mycleium laten groeien
4. Product uit de mal halen en in een oven drogen zodat de mycelium dood is. Het eindproduct kan elke vorm hebben.


Motivatie:

“Mycelium producten hebben fantastische eigenschappen: licht, sterk, isolerend (zowel temperatuur als akoestisch) en natuurlijk duurzaam!” Jan Berbee


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Krown

Foto credits:
Krown







<< Terug

Moestuinieren met kinderen – Ouders van Nature

Moestuinieren met kinderen | Ouders van Nature

Kinderen leren en genieten enorm van moestuinieren. Ze leren groenten eten en leren voedsel en natuur waarderen. Moestuinieren zet ze bovendien in beweging. Scholen kunnen in de moestuin diverse kerndoelen aan bod laten komen.

‘Deze online basismoestuincursus voor ouders, kinderopvang en onderwijs is niet alleen leren over moestuinieren, maar óók leren over natuur door alle natuurweetjes die de cursus bevat. Moestuinieren is natuurlijk ook gewoon lekker buiten bezig zijn. De 100 geïllustreerde kaarten met creatieve en leerzame moestuinactiviteiten voor jonge en oudere kinderen maken moestuinieren nóg leuker.’


Motivatie:

"Ik wil kinderen helpen hun plek in de wereld te vinden én de connectie met natuur te (her)vinden. Want natuur kan je dragen."


Thema(‘s):
Educatie, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Ouders van Nature







<< Terug

Bubbles Natural Bodycare for kids

Bubbles Natural Body Care

Bubbles Natural Bodycare is een lijn van verzorgingsproducten voor kinderen. De producten zijn helemaal van natuurlijke oorsprong en de verpakking is circulair.


Motivatie:

"Ik streef naar een wereld waarin jong en oud goed voor elkaar en voor de planeet zorgen." (Maike van den Brand)


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Bubbles Natural Bodycare

Foto credits:
Maike van den Brand







<< Terug

Goed Gemaakt

Goed Gemaakt

Zweden koos in 2017 voor een krachtige aanpak: de btw op reparaties werd gehalveerd en reparatiekosten voor huishoudelijke apparaten kunnen Zweden voortaan terugvragen via de belasting. In Duitsland kun je dat ook. Nederland maakt veel reparaties juist duurder door verhoging van het lage btw-tarief. Een beweging de verkeerde kant op, vinden wij. Goed Gemaakt wil dat Nederland kiest voor duurzaamheid en hergebruik, in plaats van verspilling. Daarom een oproep aan het kabinet en de Tweede Kamerleden: Maak repareren goedkoper via het belastingstelsel.


Motivatie:

" We gooien veel spullen weg die nog goed te maken zijn. Dat is zonde, niet duurzaam en een gemiste kans voor de lokale werkgelegenheid. Daarom pleiten wij voor belastingmaatregelen die repareren goedkoper maken " (Nick Mastenbroek)


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Bijdrage GreenWish, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Goed Gemaakt

Foto credits:
Initiatief Goed Gemaakt







<< Terug

Happy Factors

Happy Factors - Sustainable Movement | powered by GreenWish

Happy Factors faciliteert het proces om de maatschappelijke betrokkenheid van organisaties te vergroten. Happy Factors werkt vanuit de kracht en talenten van het individu. Mensen worden vanuit hun intrinsieke motivatie geactiveerd om te doen waar ze gelukkig van worden en wat bijdraagt aan het mooier maken van hun omgeving.


Motivatie:

"Geluk is de motor. Geluk brengt ons bij onszelf en staan we open voor veranderingen. We worden creatiever en gaan beter samenwerken om de grote opgaven aan te kunnen." Eric Spies


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2017

Website:
Happy Factors

Foto credits:
Initiatief Happy Factors







<< Terug