E&co

E&Co

E&co brengt hippe en duurzame producten binnen handbereik voor iedereen. Het maakt deel uit van het grootste warenhuis van Nederland Green UP en biedt een breed assortiment aan met verfrissend eerlijke producten voor een normale prijs. Non-food, textiel, beauty producten en cadeaus met een eerlijk verhaal vormen de kern van het assortiment.


Motivatie:

“Elk product heeft zijn eigen eerlijke verhaal en dit geeft alle mensen zelf de mogelijkheid om een goede keuze te maken. Ieder mens is uniek en maakt zijn eigen keuzes. Wij noemen dat jouw vingerafdruk. Want met jouw keuze kan je dagelijks invloed hebben op het aanbod en daarmee op alles om je heen. Met onze dagelijkse keuzes maken we samen het verschil.” - Janneke Kreek


Thema(‘s):
Circulaire Economie, Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2022

Website:
E&co

Foto credits:
E&co







<< Terug

Green UP

Green UP Warenhuis

Green UP, is het grootste duurzame warenhuis in Nederland. Een warenhuis van de toekomst, want alles wat je er kunt kopen en doen, maakt je leven een beetje duurzamer. Negen ondernemers bieden jou een groot assortiment huishoudartikelen, spullen voor persoonlijke verzorging, meubels, voedsel, kleding, vintage en nog veel meer onder één dak. Ook is er een restaurant waar je kunt eten en drinken in een botanische setting. Dit unieke warenhuis van 1400 m2 vind je op een geweldige plek in Utrecht: het voormalige Broese-pand aan de Stadhuisbrug.


Motivatie:

“Als heel veel mensen die nog niet met duurzaamheid bezig zijn, kleine stappen maken, dan gaat er wat veranderen. Wij willen het mensen makkelijk maken om een andere keuze te maken. Minder plastic, spullen die langer meegaan, spullen met een verhaal waar je bewust voor kiest of iets leuks kopen waarvan je weet dat je een eerlijke prijs betaald. Als we met meer mensen daarvoor kiezen, dan kan de productie van duurzame spullen omhoog, waardoor de prijzen weer dalen. Zo ontstaat een nieuwe norm op winkelgebied en daarmee de levensstijl van iedereen”. Janneke Kreek, initiatiefneemster Green UP


Thema(‘s):
Circulaire Economie, Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2022

Website:
Green UP

Foto credits:
Green UP







<< Terug

BORO*ATELIER

Boro Atelier

BORO*ATELIER is een kleurrijke, natuurlijk naai- en productie atelier en verffabriek ineen in Amsterdam met een missie: de textielindustrie socialer en duurzamer maken. BORO begeleidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt  en gebruikt bijzondere oude ambachten die toepast worden in een moderne setting. Oude verftechnieken worden vertaald naar recepten waardoor deze kunnen worden opgeschaald. De textielverfindustrie is namelijk een van de meest vervuilende ter wereld en zorgt voor enorme milieuproblemen elders. Met reststromen uit de stad (koffie, resten van groenten, oud ijzer e.d.) kan BORO textiel kleuren. Een tweede innovatie die in ontwikkeling is, is de productie van natuurlijke pigmenten voor kleurkrijt en markeerstiften.


Motivatie:

“Boro betekent in het Japans ‘gebruik alles, verspil niets’ En dat is precies onze missie Wij willen niets verspillen of verloren laten gaan: geen grondstoffen, geen talenten van mensen, geen kennis.” - Lotje Terra


Thema(‘s):
Arbeidsparticipatie, Circulaire Economie, Duurzaamheid, Werk

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2022

Website:
Boro Atelier

Foto credits:
Boro Atelier







<< Terug

ORO Wolkorrel

ORO Wolkorrel - Mark Wijsman

ORO geeft je planten een groeiboost, het is circulair en duurzaam. Met de ORO wolkorrel voorkom je te droge grond door de waterbufferende werking. ORO creëert ruimte in de aarde voor wortelgroei, het vult de broodnodige mineralen voor je planten aan én zit barstensvol organische stikstof. Door ORO aan je bodem toe te voegen, voorkom je dat de Nederlandse schapenwol als afval in de biomassa ovens terecht komt.


Motivatie:

“Wij zijn verbijsterd over de lage waarde die ruwe wol momenteel kent. Hoe meer je met dit materiaal in aanraking komt hoe mooier het wordt. Wist je dat wol vuurdovend en brandvertragend is? Als isolatie gebruikt kan worden? Vochtregulerend? Anti allergeen? Temperatuur kan reguleren? Slakken hebben er een hekel aan en ook nog eens goed dient als plantenvoeding? Geïnspireerd door onze eigen schapen en gestimuleerd om de wereld een beetje mooier te maken. De wolstapel van het jaarlijks schapenscheren roept om een toepassing zonder poespas. Wat blijkt? Deze multifunctioneel inzetbare grazers blijken een super groene jas te dragen! Onze missie is om de jaarlijkse miljoenen kilo’s aan overtollige schapenwol in te zetten als plantenvoeding.” - Natalie Bogtman en Maarten van Dam


Thema(‘s):
Circulaire Economie, Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Internationaal, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2022

Website:
Oro Wolkorrel

Foto credits:
Mark Wijsman







<< Terug

Zero Waste Nederland

Zero Waste Nederland

Zero Waste Nederland streeft naar een wereld waarin afval niet bestaat.
Geen afvallozingen naar land, water of lucht. Met zachte hand beweegt Zero Waste Nederland de maatschappij in de goede richting en draagt oplossingen aan waarmee consumenten, middenstanders, producenten en regelgevers vooruit kunnen.


Motivatie:

“Ik stond op een strand in Colombia dat bezaaid was met plastic troep en realiseerde me dat dat afval symbool staat voor hoe wij als gezamenlijk met onze planeet omgaan. In die tijd leefde ik zelf al een paar jaar afvalvrij. Ik wist van binnenuit, dat moet en kan anders en ik ga daar een bijdrage aan leveren” - Elisah Pals


Thema(‘s):
Circulaire Economie, Community, Duurzaamheid, Verpakkingsvrij

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2021

Website:
Zero Waste Nederland

Foto credits:
Zero Waste Nederland







<< Terug

Struikroven

Struikroven

Struikroven is begonnen als buurtinitiatief in Eindhoven, maar is inmiddels een snelgroeiende, landelijke Stichting. Elk jaar gaan er honderden voetbalvelden aan bestaande planten en struiken verloren, omdat het moet wijken voor sloop of renovatie van woonwijken. Wij redden het bestaande groen uit voor-en achtertuinen en geven het in de omgeving een nieuwe bestemming. Dit doen we samen met bewoners uit de buurt in opdracht van woningcorporaties, projectontwikkelaars of gemeenten. Het groen krijgt een tweede leven in tuinen van omwonenden, op plekken in de openbare ruimte of in een Roverstuin. Dat maakt Struikroven een circulaire- en sociale innovatie. Het is onze missie dat Struikroven een vast onderdeel wordt van elk sloop, nieuwbouw- of renovatieproces in Nederland.


Motivatie:

“Struikroven is een antwoord op heel veel maatschappelijk vraagstukken zoals de biodiversiteitscrisis, de circulaire bouweconomie, natuur-inclusief bouwen, vergroeningsopgave in steden, klimaatadaptatie en gemeenschapszin in wijken. Omdat we hier een groot sociaal component aan hangen, zorgen we er op een hele simpele manier voor dat gewone burgers een handelingsperspectief hebben om mee te doen in al deze vraagstukken. We maken bewoners 'care-takers' van de natuur en sluiten de cirkel van de circulaire bouweconomie.” - Bernice Kamphuis en Annelous Fleuren


Thema(‘s):
Natuur en groen, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2021

Website:
Struikroven

Foto credits:
Edwin van Zandvoort







<< Terug

SeeFeel

SeeFeel

SeeFeel is een merk wat zich inzet voor een eerlijkere en inclusievere mode-industrie. Wat SeeFeel onderscheidt van andere merken, is dat de kleding volledig inclusief is voor vrouwen met een visuele beperking. Door tastbare details in de kleding te verwerken wordt het mogelijk voor vrouwen met een visuele beperking om eigen keuzes in kleding te maken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van braille in de kleding en op de kaartjes; labels die je vertellen wat de achterkant van een kledingstuk is en welke kledingstukken je bij elkaar aan kunt trekken en tastbare prints.


Motivatie:

"Al jaren wou ik graag een collectie maken, maar ik wou graag iets positiefs bijdragen in plaats van alleen maar bijdragen aan overproductie. Tijdens mijn afstuderen aan de studie Fashion & Textile Technologies deed ik onderzoek naar de wensen en behoeften van vrouwen met een visuele beperking omtrent kleding. Ik kwam erachter dat er in Nederland (nog) geen merken of winkels zijn die compleet inclusief zijn voor mensen met een visuele beperking. Ik ben altijd gefascineerd geweest door het aanpassen van stoffen zodat het een bepaalde textuur krijgt en kwam erachter dat dit voor visueel beperkten veel verschil kan maken. Al snel groeide het afstudeerproject uit tot een kledingmerk wat zich inzet voor een schonere en inclusievere mode-industrie, waar ik me vol passie voor inzet. Samen met de doelgroep wordt er continu gekeken naar nieuwe mogelijkheden voor SeeFeel." Rachel Lourens


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Inclusie, Zelfredzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2021

Website:
SeeFeel

Foto credits:
SeeFeel







<< Terug

Drop & Loop

Drop & Loop - initiatief - recycling

Drop & Loop is een nieuwe en betere manier om gebruikte kleding en textiel in te leveren. Dat is goed voor de wereld, want de meeste gedragen kledingstukken kunnen opnieuw gebruikt of gerecycled worden. Het is ook goed voor jou, want je houdt er geld aan over. Help mee om gedragen kleding duurzaam en circulair te maken.


Motivatie:

Hoe kom jij van je oude kleding af? Meer dan de helft van kleding en textiel belandt nog steeds bij het afval. En een deel van de kleding in de textielcontainers op straat is vaak te vervuild om te recyclen. Op die manier wordt er in Nederland per jaar 150 miljoen kilo kleding verbrand. Dat moet anders!" Susan de Vries en Carlijn Oosthoek


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Netwerken

Jaar van aanmelding:
2021

Website:
Drop&Loop

Foto credits:
Drop&Loop







<< Terug

Wildgroei

wildgroei

Wildgroei staat voor ongeremde groei!  Wij moedigen je aan om in een veilige setting uit je comfort zone te stappen, je kwetsbaar op te stellen, naar jezelf te kijken en te reflecteren. Wildgroei organiseert trainingsweken in de natuur om te helpen groeien, te ontdekken waar je talenten liggen en wat jij belangrijk vindt in het leven. Deelnemers gaan na de trainingsweek naar huis gaan met een boel zelfkennis, verbondenheid en handvatten om toe te passen in het dagelijks leven.


Motivatie:

“We staan midden in het leven en er komt van alles op ons af. We merken dat het niet altijd makkelijk is om stil te staan en aandacht te hebben voor het moment. Wij begeleiden het proces en geven je ruimte om tot jezelf te komen. Door te luisteren naar de vogels, de aarde te voelen en de stilte en beweging in jezelf te ervaren.” Heleen Jonker, Nick van Tilborg en Pepijn Verbrugge


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2021

Website:
Wildgroei.Community







<< Terug

TIJD – Eerlijke huishoudelijke hulp

Tijd | Eerlijke Huishoudelijke Hulp

TIJD biedt eerlijke, waardevolle huishoudelijke hulp op maat om huishoudens te ontzorgen. Gezamenlijk vormen de schoonmakers kleinschalige coöperaties waarmee zij sociale zekerheid, achtervang, schaalvoordeel en eerlijke betaling organiseren. Bovendien dragen zij gezamenlijk de verantwoordelijkheid om de kwaliteit hoog te houden van deze persoonlijke dienstverlening. Hierdoor is de dienst voor huishoudens ook echt waardevol.


Motivatie:

“TIJD is een antwoord op mijn eigen behoefte aan meer balans te krijgen in mijn werk-privé leven met behulp van huishoudelijke hulp. Omdat ik geen aanbieder kon vinden die past bij mijn sociale en ecologische principes, heb ik besloten zelf de dienst te ontwikkelen. - Van de naar schatting ruim één miljoen huishoudens die gebruik maken van een hulp in het schoonmaken, vindt ruim 96% plaats in het informele circuit zonder enige zekerheid en sociale bescherming voor de hulp. Het overige deel van de arbeidsmarkt wordt bepaald door bemiddelingsbureaus die een digitale koppeling maken en een hoog percentage van het uurloon inhouden van de hulp. TIJD vindt dat het tijd is voor een nieuwe vorm. Een professionalisering van huishoudelijke hulp, aansluitend bij de ecologische en sociale principes van deze tijd.” (Marije van Duin)


Thema(‘s):
Arbeidsparticipatie, Duurzaamheid, Sociaal

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Tijd

Foto credits:
Initiatief Tijd







<< Terug