Happy Factors

Happy Factors - Sustainable Movement | powered by GreenWish

Happy Factors faciliteert het proces om de maatschappelijke betrokkenheid van organisaties te vergroten. Happy Factors werkt vanuit de kracht en talenten van het individu. Mensen worden vanuit hun intrinsieke motivatie geactiveerd om te doen waar ze gelukkig van worden en wat bijdraagt aan het mooier maken van hun omgeving.


Motivatie:

"Geluk is de motor. Geluk brengt ons bij onszelf en staan we open voor veranderingen. We worden creatiever en gaan beter samenwerken om de grote opgaven aan te kunnen." Eric Spies


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2017

Website:
Happy Factors

Foto credits:
Initiatief Happy Factors







<< Terug

Beeolocal

beeolocal

Beeolocal is dé plek om lokale honing te ontdekken. Vul jouw locatie in op Beeolocal en zie welke imkers hun honing verkopen bij jouw in de buurt.


Motivatie:

" Het idee voor Beeolocal ontstond na een van de vele niesbuien als gevolg van hooikoorts. Na wat zoeken op het internet werd honing als mogelijke oplossing genoemd. Maar waar koop je die lokale honing? Na uren zoeken kwam ik een mogelijke locatie tegen. Dat moet makkelijker kunnen dacht ik en zo ontstond Beeolocal. " Victor van Gaasbeeek


Thema(‘s):
Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Beeolocal

Foto credits:
Victor van Gaasbeek







<< Terug

 

 

Welkom in Nederland

welkominnederlandproject

Welkom in Nederland is een nieuw project voor basisscholen. Kinderen van groep 8 geven in tekst en beeld uitleg over de Nederlandse cultuur. In boekvorm wordt dit overhandigt aan leeftijdgenootjes die nieuw zijn in Nederland


Motivatie:

Het moederschap in combinatie met de grote stroom vluchtelingen heeft mij doen besluiten om dit project te starten.
Kennis van de Nederlandse cultuur, overgedragen door leeftijdgenootjes zal ervoor zorgen dat vluchtelingen kinderen hier sneller op hun gemak zijn en beter zullen integreren. De ontmoeting met de Nederlandse kinderen geeft de nieuwe kinderen ook de gelegenheid om te vertellen over de cultuur in hun thuisland. Door op jonge leeftijd de gelijkenissen tussen elkaar te leren herkennen en de verschillen te leren respecteren, zullen de kinderen wanneer ze volwassen zijn op een positieve manier met elkaar om kunnen gaan.


Thema(‘s):
Educatie, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2016

Foto credits:
Initiatief Welkom in Nederland







<< Terug

Yes, we Care!

Maatschappelijk Initiatief Yes We Care Powered by GreenWish

Yes we care meet de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven en maakt deze inzichtelijk.


Motivatie:

"Wij geloven in de kracht van maatschappelijk betrokken ondernemen in een economie waar bedrijven niet alleen beoordeeld worden op hun economische waarde, maar ook op de waarde die zij toevoegen aan de maatschappij." Floor Wijburg


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Yes We Care!

Foto credits:
Initiatief Yes We Care!







<< Terug

Van Haver tot Gort (betaalbaar biologisch eten)

Maatschappelijk initiatief Van Haver tot Gort

Het doel van Van Haver tot Gort is het toegankelijker maken van een groot assortiment biologische producten tegen lagere prijzen dan mensen gewend zijn. De producten worden centraal ingekocht, door de klant via de webwinkel besteld en gedistribueerd via Haverpunten bij mensen thuis. Hierdoor worden ook sociale netwerken versterkt. De stichting wil mensen bewust maken van goede voeding en aanverwante producten. Van Haver tot Gort is opgericht door twee moeders met liefde voor lekker en biologisch eten.


Motivatie:

"Er zijn heel veel gebieden in Nederland waar het moeilijk is om aan biologische producten te komen, omdat de natuurvoedingszaken te ver weg zijn, en het aanbod in de plaatselijke buurtsuper zeer beperkt is. Doordat we een webwinkel hebben waar iedereen kan bestellen is het mogelijk om ook in kleinere gemeenten een afhaalpunt te hebben waar mensen uit de buurt biologische producten kunnen ophalen. "Vera Verrips


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Van Haver Tot Gort

Foto credits:
Initiatief Van Haver Tot Gort facebook







<< Terug

Van Luchtkasteel tot Dassenburcht

Van Luchtkasteel tot Dassenburcht

Van Luchtkasteel tot Dassenburcht is een educatief programma voor alle leerlingen uit het basisonderwijs. Het idee kwam van mw. Sloet van Oldruitenborgh, van Landgoed De Oldenhof in Vollenhove. Inmiddels doen er 45 landgoederen mee en vele tientallen scholen.


Motivatie:

"Van Luchtkasteel tot Dassenburcht is het eerste project dat we begeleidden, nog voor de formele start van GreenWish. Het project loopt nu nog op meerdere scholen en landgoederen. De kracht van de wens van een individu is immens." Rinske van Noortwijk en Ineke van Zanten


Thema(‘s):
Educatie, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Financiering, Marketing en communicatie, Netwerken, Opzetten business of projectplan, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2002

Website:
Van Luchtkasteel tot Dassenburcht

Foto credits:
Initiatief van Luchtkasteel tot Dassenburcht







<< Terug

Van Strobaal naar Bouwblok

Maatschappelijk initiatief Stobaal Stroblok

Stro is het restproduct van graan. Deze reststof wordt omgevormd naar een efficiënt bruikbaar bouwmateriaal: geprofileerde blokken van geperst stro. Een soort van Lego maar dan van geperst stro.
Resultaat: gezonde, ademende (damp open) gebouwen en bouwwerken met fantastische isolerende eigenschappen, die over een geweldig wooncomfort/binnenklimaat beschikken én daarbij betaalbaar blijven/zijn.
Dus geen niche markt, maar voor een iedereen bereikbaar.


Motivatie:

"Van Strobaal naar Bouwblok is een cradle to cradle product, met een minimale energie behoefte en minimale CO2 uitstoot. Het maakt duurzaam wonen comfortabel en betaalbaar". Pim Hondeveld


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Strawblock

Foto credits:
Initiatief Van Strobaal naar Bouwblok







<< Terug

Villa Eeckhoorn

Maatschappelijk initiatief Villa Eeckhoorn

Stichting RichtingGroen wil jongeren op een speelse en interactieve manier stimuleren om samen een gezonde eetcultuur te ontwikkelen. Villa Eeckhoorn is een serious game. Begin 2015 is Villa Eeckhoorn.nl via Snappet op 600 basisscholen voor de groepen 7 en 8 in het lesprogramma opgenomen.


Motivatie:

"Bijna een derde van de basisschool leerlingen krijgt 's morgens geen ontbijt. Door goed gezond te eten blijf je fit en kun je beter leren. Jongeren krijgen thuis en op school niet tot nauwelijks voedingsonderwijs of 'eetles' waarin informatie wordt gegeven over bijvoorbeeld de noodzaak van vitamines, vezels, voordelen van biologische voedingsmiddelen en dergelijk". Ingrid Kluvers


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland, Noord-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Marketing en communicatie

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Villa Eeckhoorn

Foto credits:
Initiatief Villa Eeckhoorn







<< Terug

Voedselmarkt.nl

Maatschappelijk initiatief Voedselmarkt NL

Voedselmarkt.nl is een online platform waar ondernemers uit de voedselbranche hun vraag en aanbod van restpartijen kunnen plaatsen en van elkaar kunnen afnemen. Voedselmarkt.nl biedt nieuwe afzetmogelijkheden van restpartijen. Het voedsel blijft zo in de keten, en wordt niet verspild en afgewaardeerd.


Motivatie:

Toen wij jaren geleden werkten op een viskotter op de Noordzee zagen we hoe moeilijk het was om vis een goede bestemming te geven. Kilo's lagen te wachten in koelhuizen te wachten op een koper die wellicht nooit kwam. Met dit platform willen wij daar iets aan proberen te doen: door waarde in de keten te houden en minder voedsel te verspillen." Jacob Kapitein en Jacob Vlot


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Voedselmarkt NL

Foto credits:
Initiatief Voedselmarkt NL website







<< Terug

Wandelsporen

Maatschappelijk initiatief Wandelsporen boek

Boekje met bijzondere wandelroutes in Overijssel en Gelderland, die allen met openbaar vervoer bereikbaar zijn. Het boekje biedt de mogelijkheid om meerdere wandelingen met elkaar te verbinden en zo meerdere dagen aaneengesloten te wandelen. Ook worden er suggesties voor overnachtingen en recreatieve activiteiten beschreven.


Motivatie:

"Bij het maken van de route verbaas ik me over de grote hoeveelheid kennis van sommige mensen over hun eigen leefgebied" Maryke Naber


Thema(‘s):
Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2004

Website:
WandelSporen Boekje

Foto credits:
Initiatief Wandelsporen Boekje







<< Terug