TIJD – Eerlijke huishoudelijke hulp

Tijd | Eerlijke Huishoudelijke Hulp

TIJD biedt eerlijke, waardevolle huishoudelijke hulp op maat om huishoudens te ontzorgen. Gezamenlijk vormen de schoonmakers kleinschalige coöperaties waarmee zij sociale zekerheid, achtervang, schaalvoordeel en eerlijke betaling organiseren. Bovendien dragen zij gezamenlijk de verantwoordelijkheid om de kwaliteit hoog te houden van deze persoonlijke dienstverlening. Hierdoor is de dienst voor huishoudens ook echt waardevol.


Motivatie:

“TIJD is een antwoord op mijn eigen behoefte aan meer balans te krijgen in mijn werk-privé leven met behulp van huishoudelijke hulp. Omdat ik geen aanbieder kon vinden die past bij mijn sociale en ecologische principes, heb ik besloten zelf de dienst te ontwikkelen. - Van de naar schatting ruim één miljoen huishoudens die gebruik maken van een hulp in het schoonmaken, vindt ruim 96% plaats in het informele circuit zonder enige zekerheid en sociale bescherming voor de hulp. Het overige deel van de arbeidsmarkt wordt bepaald door bemiddelingsbureaus die een digitale koppeling maken en een hoog percentage van het uurloon inhouden van de hulp. TIJD vindt dat het tijd is voor een nieuwe vorm. Een professionalisering van huishoudelijke hulp, aansluitend bij de ecologische en sociale principes van deze tijd.” (Marije van Duin)


Thema(‘s):
Arbeidsparticipatie, Duurzaamheid, Sociaal

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Tijd

Foto credits:
Initiatief Tijd







<< Terug

 

Gelukkige Groentes

Gelukkige Groentes

Gelukkige Groentes is een kleinschalige groentetuin voor smaakvolle, verse, duurzame en lokale groentes.


Motivatie:

“Gelukkige Groentes is mijn antwoord op onze klimaatuitdagingen, achteruitgang van biodiversiteit en onze bodems. Door onze voedselketen lokaal en gezamenlijk te organiseren wil ik laten zien dat kleinschalige initiatieven wel degelijk een bijdrage kunnen leveren aan mondiale uitdagingen. Dit doe ik door mensen te betrekken, bewust te maken en verbinden aan voedselproductie en natuur. Het transparant maken van productiekosten van voedsel en de organisatie hiervan binnen een gemeenschap leidt tot mooie, gezonde en smaakvolle producten. Dit in combinatie met een herstel van de aarde en zekerheid voor de boer maakt dat we lokaal prachtig voedsel kunnen telen waar iedereen gelukkig van wordt.” Sam Emons


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Natuur en groen, Voedsel

Bereik (gebied):
Gelderland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Gelukkige Groentes

Foto credits:
Initiatief Gelukkige Groentes







<< Terug

MOYU Notebooks

Moyu Notebooks

MOYU maakt notitieboeken van uitwisbaar steenpapier. Daar komt heen boom aan te pas! Het gaat papierverspilling tegen en herstelt ecosystemen. In samenwerking met Trees for Kenya, plant MOYU per aangeschaft boekje een boom. Zo creëren ze nieuwe ecosystemen en draagt MOYU bij aan de community in Kenya.


Motivatie:

“Ik ben het bedrijf gestart omdat ik graag in de natuur kom en er momenteel meer dan 30 voetbalvelden aan bos worden gekapt, elke minuut. 17% daarvan wordt gebruikt voor de grafische papierindustrie. Terwijl er een alternatief is dat veel duurzamer wordt geproduceerd en veel langer mee kan gaan, namelijk steenpapier.” Roel Schatorjé


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Moyu Notebooks

Foto credits:
Initiatief Moyu Notebooks







<< Terug

Togethy

togethy - duurzaam deelkopen

Togethy wil het delen van gebruiksgoederen bevorderen door dit zo eenvoudig en laagdrempelig te maken, dat delen minstens zo vanzelfsprekend wordt als kopen. Via het deelplatform Togethy betalen mensen gezamenlijk voor het gebruik. Zodra je klaar bent met het gebruik geef je het betreffende product eenvoudig door aan de volgende. Zo circuleren de spullen door de wijk, van gebruiker naar gebruiker. Je betaalt slechts voor de dagen dat je het product gebruikt. Mensen delen op die manier het eigendom. Togethy houdt bij waar de geregistreerde producten zijn en regelt de betalingen. Eerlijker delen dan met Togethy bestaat niet! Uiteindelijke ambitie is heel Nederland, te beginnen met Gelderland.


Motivatie:

“Mensen zijn gewend om spullen nieuw te kopen, ook als ze dit maar zelden nodig hebben. Dit leidt tot grote hoeveelheden onnodige productie, en schuren en zolders die onnodig vol liggen. Mijn missie is om dit te doorbreken, door delen ongeveer net zo eenvoudig, laagdrempelig en daarmee vanzelfsprekend te maken als kopen, en op die manier de wereld een stukje duurzamer te maken.” Niek Huijsmans


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Togethy

Foto credits:
Initiatief Togethy







<< Terug

Nationale Kringloopbon

nationale kringloopbon

Met de Nationale Kringloopbon kan je bij kringlopen in heel Nederland je eigen duurzame of originele of handgemaakte of unieke of vintage kado uitkiezen. Niet alleen leuk maar ook nog eens een stapje dichterbij een meer circulaire economie. Leuk om te geven en leuk om te krijgen.


Motivatie:

“Onze toekomstdroom is een meer circulaire economie waar niet alleen materialen maar ook spullen steeds weer hergebruikt worden. Er liggen tenslotte al zoveel mooie spullen ongebruikt te wachten op een nieuwe bestemming. Met de Nationale Kringloopbon willen we graag de Nederlanders over de drempel van de kringlopen helpen en zo hergebruik stimuleren; als je zo'n bon krijgt dan moet je wel een keer gaan kijken toch?" Lotte van der Zanden en Kathelijn Hendrikse


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Nationale Kringloopbon

Foto credits:
Initiatief Nationale Kringloopbon







<< Terug

GreenTickets

Greentickets

GreenTickets is een online tool waarmee je reisalternatieven op een rij kunt zetten, wat betreft reisduur, reistijd en CO2-uitstoot. Het geeft de alternatieven van deur tot deur! Tot nu toe is het erg ingewikkeld is om alternatieven voor vliegen te vinden en te boeken. Maar dat gaat veranderen. GreenTickets combineert data en speelt in op gebruiksgemak. Je kunt je reisopties makkelijk vinden, vergelijken en (voor een deel nu) ook boeken. Daarnaast gaat het platform ook inspiratie bieden voor duurzame reizen.


Motivatie:

"Mijn missie is om de ongelijke verdeling van negatieve consequenties van onze impact op het klimaat tegen te gaan. Green Tickets is voor mij een manier om hiervoor verantwoordelijkheid te nemen." (Krisna Baghouzian)
"Ik wil samenwerken aan een inclusieve, duurzame wereld, en ik zie klimaatsverandering door onze CO2 uitstoot als de grootste uitdaging hiervoor. Door Green Tickets kan ik een steentje bijdragen om CO2 uitstoot terug te dringen." (Erika van der Linden)
"Ik wil een 'changemaker' zijn voor een eerlijke en duurzame toekomst, door aan duurzame oplossingen te werken zoals Green Tickets." (Jeppe Bijker)
"Mijn missie is om het makkelijker te maken om duurzame keuzes met impact te maken, bijvoorbeeld wat betreft duurzaam reizen via Green Tickets." (Dieuwertje)


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Internationaal

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
GreenTickets

Foto credits:
GreenTickets







<< Terug

ARBRES Voedselbossen

Arbres Initiatief

ARBRES wil samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voedselbossen voor overheden, particulieren en agrariërs gaan realiseren en onderhouden. We leren mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hoe ze dit zelf kunnen doen zodat ze ook op een andere plek aan de slag kunnen. Ze kunnen zo op hun eigen tempo ook een bijdrage leveren aan een duurzamere en mooiere toekomst voor de landbouw en de wereld. Er is een pilot op Landgoed Grootstal bij Nijmegen en er is een wens om uit te breiden naar meer plekken, te beginnen in de provincie Gelderland.


Motivatie:

“Ik heb een missie om biodiversiteit en voedselzekerheid te waarborgen voor de toekomst. Het aanleggen van voedselbossen draagt daar aan bij”. Frank de Gram


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Natuur en groen, Voedsel, Zorg en Welzijn

Bereik (gebied):
Gelderland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Arbres Voedselbossen

Foto credits:
Initiatief ARBRES Voedselbossen







<< Terug

Dress Case

Als je draagt wat bij jou past en wat goed voelt, dan voel je je fijner! Dat geldt voor iedereen. Ook voor mensen die hun kleding niet zelf kunnen kopen, omdat ze bijvoorbeeld in een verzorgingshuis wonen.

Mijn missie is om een beweging op gang te brengen waarbij de kracht van kleding wordt benut voor het welbevinden van mensen. Dat doe ik door middel van trainingen, workshops en inspiratiegesprekken.


Motivatie:

“Door mijn passie voor kleding te combineren met het zorgen voor mensen en het luisteren naar hun wensen is Dress Case tot stand gekomen. Ervaar de Kracht van Kleding” (Mayke Bremmers)


Thema(‘s):
Zorg en Welzijn

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Dress Case

Foto credits:
Bron: Dress Case







<< Terug

Cemba

Cemba | Powered by GreenWish

CEMBA combineert de circulaire economie met de mensenrechten. CEMBA maakt matrassen en dekens voor vluchtelingen in Bangladesh, uit de reststroom van de textielindustrie.


Motivatie:

“Wij willen via CEMBA wil een menswaardig bestaan creëren voor de vluchtelingen in kampen, door ze een veilig gevoel te geven en comfort tijdens de nacht.” (Maria Nikolaidou en Sabrin Ghazal)


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Internationale ontwikkeling

Bereik (gebied):
Bangladesh

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Cemba

Foto credits:
Adam Dean (New York Times)







<< Terug

Tailored-by

About us | Tailored-by

Tailored-by wil een transparante en verantwoorde kledingindustrie creëren. Als onafhankelijke partij willen wij kledingmerken helpen om op een leuke manier betrouwbare informatie te bieden over de mensen in productie aan hun consumenten. Dit doen wij om de consumenten bewust te maken op het moment dat het er toe doet. Want alleen iemand die bewust is kan een weloverwogen beslissing maken. Vervolgens bieden wij de consument ook de mogelijkheid om zijn of haar waardering uit te spreken. De consument heeft de mogelijkheid om één Euro extra te geven. Dit kan vergeleken worden met een fooi in een restaurant, maar dan in de kledingindustrie.


Motivatie:

“Wij zijn geen merk met een missie, maar een missie met merken!” (Robin Boogaards en Pieter-Jan Halk)


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Tailored-by

Foto credits:
Tailored-by







<< Terug