Beeolocal

beeolocal

Beeolocal is dé plek om lokale honing te ontdekken. Vul jouw locatie in op Beeolocal en zie welke imkers hun honing verkopen bij jouw in de buurt.


Motivatie:

" Het idee voor Beeolocal ontstond na een van de vele niesbuien als gevolg van hooikoorts. Na wat zoeken op het internet werd honing als mogelijke oplossing genoemd. Maar waar koop je die lokale honing? Na uren zoeken kwam ik een mogelijke locatie tegen. Dat moet makkelijker kunnen dacht ik en zo ontstond Beeolocal. " Victor van Gaasbeeek


Thema(‘s):
Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Beeolocal

Foto credits:
Victor van Gaasbeek







<< Terug

 

 

Songs of Silence – Stripverhalen

Song of Silence Comic - Initiatief

Songs of Silence is een bijzonder stripboek, waarin tekenaars van over de hele wereld maatschappelijke problemen verbeelden in een stripverhaal. De verhalen zijn gebaseerd op bekende songtitels. Het boek komt naar verwachting in 2016 uit.


Motivatie:

"Ik wil striptekenaars uit andere delen van de wereld een podium bieden in Nederland en liefst Europa. Zo is het project Songs of Silence ontstaan, dat zal leiden tot een boek met tien korte verhalen geïnspireerd op songtitels".


Thema(‘s):
Internationale ontwikkeling

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2016

Foto credits:
initiatief Songs of Silence, getekend door Jason Kibiswa







<< Terug

Welkom in Nederland

welkominnederlandproject

Welkom in Nederland is een nieuw project voor basisscholen. Kinderen van groep 8 geven in tekst en beeld uitleg over de Nederlandse cultuur. In boekvorm wordt dit overhandigt aan leeftijdgenootjes die nieuw zijn in Nederland


Motivatie:

Het moederschap in combinatie met de grote stroom vluchtelingen heeft mij doen besluiten om dit project te starten.
Kennis van de Nederlandse cultuur, overgedragen door leeftijdgenootjes zal ervoor zorgen dat vluchtelingen kinderen hier sneller op hun gemak zijn en beter zullen integreren. De ontmoeting met de Nederlandse kinderen geeft de nieuwe kinderen ook de gelegenheid om te vertellen over de cultuur in hun thuisland. Door op jonge leeftijd de gelijkenissen tussen elkaar te leren herkennen en de verschillen te leren respecteren, zullen de kinderen wanneer ze volwassen zijn op een positieve manier met elkaar om kunnen gaan.


Thema(‘s):
Educatie, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2016

Foto credits:
Initiatief Welkom in Nederland







<< Terug

Werfklas

Maatschappelijk initiatief Werfklas

De Werfklas is een kleinschalig vernieuwend onderwijsinitiatief in Culemborg. De school is vooral geïnspireerd op het antroposofisch mensbeeld.


Motivatie:

"Wij vinden het belangrijk om levend onderwijs aan te bieden aan de kinderen. Onderwijs dat gezond maakt en gezond is. Geen vaste methodes en echt aansluiten op wie het kind is/kan worden. Vertrouwen geven en kwaliteit bieden en vragen. Aandacht staat bij ons centraal." Daniëlle Buijsman


Thema(‘s):
Educatie

Bereik (gebied):
Gelderland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Opzetten business of projectplan, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Werfklas

Foto credits:
Initiatief de Werfklas







<< Terug

Yes, we Care!

Maatschappelijk Initiatief Yes We Care Powered by GreenWish

Yes we care meet de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven en maakt deze inzichtelijk.


Motivatie:

"Wij geloven in de kracht van maatschappelijk betrokken ondernemen in een economie waar bedrijven niet alleen beoordeeld worden op hun economische waarde, maar ook op de waarde die zij toevoegen aan de maatschappij." Floor Wijburg


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Yes We Care!

Foto credits:
Initiatief Yes We Care!







<< Terug

Yoba Gambia

Maatschappelijk Initiatief Yoba Powered by GreenWish

Yoba-Gambia is een leer-/werkbedrijf in de bouw- en meubelmakerij in Gambia, gevestigd in Kololi. Jonge jongens worden opgeleid tot timmerman en meisjes kunnen aan de slag in een naai-atelier. Doel is deze jongeren een kans geven op werk.


Motivatie:

"Veel Afrikanen dromen van een toekomst in het 'rijke Westen'. Dat geldt niet voor Omar. Zijn droom is iets te betekenen voor de jongeren in zijn eigen land Gambia. Al sinds zijn vroege jeugd heeft hij die droom. Hij heeft zijn scholing opgedaan in Ivoorkust en Senegal en is volledig geschoold timmerman." Jannie Eisen


Thema(‘s):
Internationale ontwikkeling, Werk, Zelfredzaamheid

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2007

Website:
Yoba Gambia

Foto credits:
Initiatief Yoba Gambia







<< Terug

Zonneakkoord Vrije School en EkoPlaza

Zonneakkoord - powered by GreenWish

Een mooie samenwerking in Delft tussen vrije school De Widar en Ekoplaza. Ouders en betrokkenen kochten waardebonnen voor boodschappen bij EkoPlaza, waarmee het beginkapitaal bij elkaar gespaard werd voor zonnepanelen op het dak van de school. Dankzij groene investeringsregelingen kon EkoPlaza de zonnepanelen relatief goedkoop aanschaffen. Widar betaalt EkoPlaza een jaarlijks leasebedrag voor de zonnepanelen. Na ongeveer 10 jaar neemt de school de panelen over en wordt zij eigenaar van de installatie. Daarna beschikt zij de daarop volgende 15 jaar over gratis duurzame energie.


Motivatie:

"Met technische hulpmiddelen is hoop te regelen, maar werkelijke verduurzaming ontstaat door vergroten van de betrokkenheid, bewustwording en het bieden van handelingsperspektief." Arthur Hilgersom


Thema(‘s):
Educatie, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Zuid-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Delft Solar City

Foto credits:
Zonneakkoord Vrije School EkoPlaza







<< Terug

Vallei Vis

Maatschappelijk initiatief Vallei Vis

Vers van de pers, verantwoord lekkere vis, wie wil dat nou niet? Vallei vis is een verantwoorde viskwekerij die zich wil gaan vestigen bij een papierfabriek in de Food Valley regio. In 2011 is gestart met een kleine kweekproef met forel.


Motivatie:

"Jeroen heeft een grote passie voor vis(kweek) en lesgeven. Al zijn hele leven wil hij niets liever dan met vis werken. De afgelopen jaren heeft hij veel ervaring opgedaan bij diverse werkgevers en hij wil nu graag de opgedane kennis ook zelf toepassen. Ik werk sinds 2007 bij adviesbureau Wing. Tijdens mijn werk ben ik vaak met andere maatschappelijke partijen en overheden aan het verkennen hoe Nederland "beter kan". Ik wil graag zelf daar een steentje aan bijdragen door niet alleen kennis te delen maar ook mensen weer meer te betrekken bij voedselproductie. Vallei Vis zou een fantastische leerschool voor mij maar ook voor anderen kunnen zijn." Harm Luisman


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Crowdfunding campagnes, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2010

Website:
Vallei Vis

Foto credits:
Initiatief Vallei Vis







<< Terug

Villa Eeckhoorn

Maatschappelijk initiatief Villa Eeckhoorn

Stichting RichtingGroen wil jongeren op een speelse en interactieve manier stimuleren om samen een gezonde eetcultuur te ontwikkelen. Villa Eeckhoorn is een serious game. Begin 2015 is Villa Eeckhoorn.nl via Snappet op 600 basisscholen voor de groepen 7 en 8 in het lesprogramma opgenomen.


Motivatie:

"Bijna een derde van de basisschool leerlingen krijgt 's morgens geen ontbijt. Door goed gezond te eten blijf je fit en kun je beter leren. Jongeren krijgen thuis en op school niet tot nauwelijks voedingsonderwijs of 'eetles' waarin informatie wordt gegeven over bijvoorbeeld de noodzaak van vitamines, vezels, voordelen van biologische voedingsmiddelen en dergelijk". Ingrid Kluvers


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland, Noord-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Marketing en communicatie

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Villa Eeckhoorn

Foto credits:
Initiatief Villa Eeckhoorn







<< Terug

Week van de Smaak

Maatschappelijk initiatief Week van de Smaak

De Week van de Smaak is de lekkerste week van het jaar, met honderden activiteiten door het hele land. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd rond voedsel, en een held van de smaak verkozen.


Motivatie:

"De Week van de Smaak is een initiatief van verschillende organisaties. Wij willen aandacht vragen voor lokale, biologische en seizoensproducten." Rene de Bruin


Thema(‘s):
Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2011

Website:
Week van de Smaak

Foto credits:
Initiatief Week van de Smaak website







<< Terug