The Ketchup Project

Van waste naar taste | The Ketchup Project

In ontwikkelingslanden gaat meer dan 40% van de goede oogst van kleinschalige boeren verloren als gevolg van een grillige afzetmarkt. Enorm zonde, van de oogst én voor de boeren! Samen met de boeren in Kenia droogt The Ketchup Project een deel van de oogst, waardoor het veel langer houdbaar blijft. Van die gedroogde producten kun je vervolgens allerlei heerlijke producten maken, zoals ketchup! Zo voorkomen we samen verspilling en hebben de boeren zicht op stabiele, goede inkomsten.


Motivatie:

“Het enorme oogstverlies van kleinschalige boeren wereldwijd is een onderkend probleem, terwijl het is zo zonde is voor alles en iedereen! Voor de boeren, van de oogst, voor onze planeet. Door een nieuwe keten op te zetten laten we zien dat het ook anders kan.” Birte Ketting en Anne Janssens


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
The Ketchup Project

Foto credits:
The Ketchup Project en ASN Bank/Josje Deekens.







<< Terug

Krown.bio

Krown.bio | Beautiful products with fungus and biomass

Krown.bio maakt producten met schimmels en landbouwafval.
Het proces bestaat uit 4 stappen:
1. Een mal maken
2. Lanbouwafval en mycelium in de mal
3. Mycleium laten groeien
4. Product uit de mal halen en in een oven drogen zodat de mycelium dood is. Het eindproduct kan elke vorm hebben.


Motivatie:

“Mycelium producten hebben fantastische eigenschappen: licht, sterk, isolerend (zowel temperatuur als akoestisch) en natuurlijk duurzaam!” Jan Berbee


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Krown

Foto credits:
Krown







<< Terug

Moestuinieren met kinderen – Ouders van Nature

Moestuinieren met kinderen | Ouders van Nature

Kinderen leren en genieten enorm van moestuinieren. Ze leren groenten eten en leren voedsel en natuur waarderen. Moestuinieren zet ze bovendien in beweging. Scholen kunnen in de moestuin diverse kerndoelen aan bod laten komen.

‘Deze online basismoestuincursus voor ouders, kinderopvang en onderwijs is niet alleen leren over moestuinieren, maar óók leren over natuur door alle natuurweetjes die de cursus bevat. Moestuinieren is natuurlijk ook gewoon lekker buiten bezig zijn. De 100 geïllustreerde kaarten met creatieve en leerzame moestuinactiviteiten voor jonge en oudere kinderen maken moestuinieren nóg leuker.’


Motivatie:

"Ik wil kinderen helpen hun plek in de wereld te vinden én de connectie met natuur te (her)vinden. Want natuur kan je dragen."


Thema(‘s):
Educatie, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Ouders van Nature







<< Terug

Bubbles Natural Bodycare for kids

Bubbles Natural Body Care

Bubbles Natural Bodycare is een lijn van verzorgingsproducten voor kinderen. De producten zijn helemaal van natuurlijke oorsprong en de verpakking is circulair.


Motivatie:

"Ik streef naar een wereld waarin jong en oud goed voor elkaar en voor de planeet zorgen." (Maike van den Brand)


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Bubbles Natural Bodycare

Foto credits:
Maike van den Brand







<< Terug

Happy Factors

Happy Factors - Sustainable Movement | powered by GreenWish

Happy Factors faciliteert het proces om de maatschappelijke betrokkenheid van organisaties te vergroten. Happy Factors werkt vanuit de kracht en talenten van het individu. Mensen worden vanuit hun intrinsieke motivatie geactiveerd om te doen waar ze gelukkig van worden en wat bijdraagt aan het mooier maken van hun omgeving.


Motivatie:

"Geluk is de motor. Geluk brengt ons bij onszelf en staan we open voor veranderingen. We worden creatiever en gaan beter samenwerken om de grote opgaven aan te kunnen." Eric Spies


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2017

Website:
Happy Factors

Foto credits:
Initiatief Happy Factors







<< Terug

Beeolocal

beeolocal

Beeolocal is dé plek om lokale honing te ontdekken. Vul jouw locatie in op Beeolocal en zie welke imkers hun honing verkopen bij jouw in de buurt.


Motivatie:

" Het idee voor Beeolocal ontstond na een van de vele niesbuien als gevolg van hooikoorts. Na wat zoeken op het internet werd honing als mogelijke oplossing genoemd. Maar waar koop je die lokale honing? Na uren zoeken kwam ik een mogelijke locatie tegen. Dat moet makkelijker kunnen dacht ik en zo ontstond Beeolocal. " Victor van Gaasbeeek


Thema(‘s):
Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Beeolocal

Foto credits:
Victor van Gaasbeek







<< Terug

 

 

Songs of Silence – Stripverhalen

Song of Silence Comic - Initiatief

Songs of Silence is een bijzonder stripboek, waarin tekenaars van over de hele wereld maatschappelijke problemen verbeelden in een stripverhaal. De verhalen zijn gebaseerd op bekende songtitels. Het boek komt naar verwachting in 2016 uit.


Motivatie:

"Ik wil striptekenaars uit andere delen van de wereld een podium bieden in Nederland en liefst Europa. Zo is het project Songs of Silence ontstaan, dat zal leiden tot een boek met tien korte verhalen geïnspireerd op songtitels".


Thema(‘s):
Internationale ontwikkeling

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2016

Foto credits:
initiatief Songs of Silence, getekend door Jason Kibiswa







<< Terug

Welkom in Nederland

welkominnederlandproject

Welkom in Nederland is een nieuw project voor basisscholen. Kinderen van groep 8 geven in tekst en beeld uitleg over de Nederlandse cultuur. In boekvorm wordt dit overhandigt aan leeftijdgenootjes die nieuw zijn in Nederland


Motivatie:

Het moederschap in combinatie met de grote stroom vluchtelingen heeft mij doen besluiten om dit project te starten.
Kennis van de Nederlandse cultuur, overgedragen door leeftijdgenootjes zal ervoor zorgen dat vluchtelingen kinderen hier sneller op hun gemak zijn en beter zullen integreren. De ontmoeting met de Nederlandse kinderen geeft de nieuwe kinderen ook de gelegenheid om te vertellen over de cultuur in hun thuisland. Door op jonge leeftijd de gelijkenissen tussen elkaar te leren herkennen en de verschillen te leren respecteren, zullen de kinderen wanneer ze volwassen zijn op een positieve manier met elkaar om kunnen gaan.


Thema(‘s):
Educatie, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2016

Foto credits:
Initiatief Welkom in Nederland







<< Terug

Werfklas

Maatschappelijk initiatief Werfklas

De Werfklas is een kleinschalig vernieuwend onderwijsinitiatief in Culemborg. De school is vooral geïnspireerd op het antroposofisch mensbeeld.


Motivatie:

"Wij vinden het belangrijk om levend onderwijs aan te bieden aan de kinderen. Onderwijs dat gezond maakt en gezond is. Geen vaste methodes en echt aansluiten op wie het kind is/kan worden. Vertrouwen geven en kwaliteit bieden en vragen. Aandacht staat bij ons centraal." Daniëlle Buijsman


Thema(‘s):
Educatie

Bereik (gebied):
Gelderland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Opzetten business of projectplan, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Werfklas

Foto credits:
Initiatief de Werfklas







<< Terug

Yes, we Care!

Maatschappelijk Initiatief Yes We Care Powered by GreenWish

Yes we care meet de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven en maakt deze inzichtelijk.


Motivatie:

"Wij geloven in de kracht van maatschappelijk betrokken ondernemen in een economie waar bedrijven niet alleen beoordeeld worden op hun economische waarde, maar ook op de waarde die zij toevoegen aan de maatschappij." Floor Wijburg


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Yes We Care!

Foto credits:
Initiatief Yes We Care!







<< Terug