Cemba

Cemba | Powered by GreenWish

CEMBA combineert de circulaire economie met de mensenrechten. CEMBA maakt matrassen en dekens voor vluchtelingen in Bangladesh, uit de reststroom van de textielindustrie.


Motivatie:

“Wij willen via CEMBA wil een menswaardig bestaan creëren voor de vluchtelingen in kampen, door ze een veilig gevoel te geven en comfort tijdens de nacht.” (Maria Nikolaidou en Sabrin Ghazal)


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Internationale ontwikkeling

Bereik (gebied):
Bangladesh

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Cemba

Foto credits:
Adam Dean (New York Times)







<< Terug

The Ketchup Project

Van waste naar taste | The Ketchup Project

In ontwikkelingslanden gaat meer dan 40% van de goede oogst van kleinschalige boeren verloren als gevolg van een grillige afzetmarkt. Enorm zonde, van de oogst én voor de boeren! Samen met de boeren in Kenia droogt The Ketchup Project een deel van de oogst, waardoor het veel langer houdbaar blijft. Van die gedroogde producten kun je vervolgens allerlei heerlijke producten maken, zoals ketchup! Zo voorkomen we samen verspilling en hebben de boeren zicht op stabiele, goede inkomsten.


Motivatie:

“Het enorme oogstverlies van kleinschalige boeren wereldwijd is een onderkend probleem, terwijl het is zo zonde is voor alles en iedereen! Voor de boeren, van de oogst, voor onze planeet. Door een nieuwe keten op te zetten laten we zien dat het ook anders kan.” Birte Ketting en Anne Janssens


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
The Ketchup Project

Foto credits:
The Ketchup Project en ASN Bank/Josje Deekens.







<< Terug

Bubbles Natural Bodycare for kids

Bubbles Natural Body Care

Bubbles Natural Bodycare is een lijn van verzorgingsproducten voor kinderen. De producten zijn helemaal van natuurlijke oorsprong en de verpakking is circulair.


Motivatie:

"Ik streef naar een wereld waarin jong en oud goed voor elkaar en voor de planeet zorgen." (Maike van den Brand)


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Bubbles Natural Bodycare

Foto credits:
Maike van den Brand







<< Terug

Goed Gemaakt

Goed Gemaakt

Zweden koos in 2017 voor een krachtige aanpak: de btw op reparaties werd gehalveerd en reparatiekosten voor huishoudelijke apparaten kunnen Zweden voortaan terugvragen via de belasting. In Duitsland kun je dat ook. Nederland maakt veel reparaties juist duurder door verhoging van het lage btw-tarief. Een beweging de verkeerde kant op, vinden wij. Goed Gemaakt wil dat Nederland kiest voor duurzaamheid en hergebruik, in plaats van verspilling. Daarom een oproep aan het kabinet en de Tweede Kamerleden: Maak repareren goedkoper via het belastingstelsel.


Motivatie:

" We gooien veel spullen weg die nog goed te maken zijn. Dat is zonde, niet duurzaam en een gemiste kans voor de lokale werkgelegenheid. Daarom pleiten wij voor belastingmaatregelen die repareren goedkoper maken " (Nick Mastenbroek)


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Bijdrage GreenWish, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Goed Gemaakt

Foto credits:
Initiatief Goed Gemaakt







<< Terug

Happy Factors

Happy Factors - Sustainable Movement | powered by GreenWish

Happy Factors faciliteert het proces om de maatschappelijke betrokkenheid van organisaties te vergroten. Happy Factors werkt vanuit de kracht en talenten van het individu. Mensen worden vanuit hun intrinsieke motivatie geactiveerd om te doen waar ze gelukkig van worden en wat bijdraagt aan het mooier maken van hun omgeving.


Motivatie:

"Geluk is de motor. Geluk brengt ons bij onszelf en staan we open voor veranderingen. We worden creatiever en gaan beter samenwerken om de grote opgaven aan te kunnen." Eric Spies


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2017

Website:
Happy Factors

Foto credits:
Initiatief Happy Factors







<< Terug

Songs of Silence – Stripverhalen

Song of Silence Comic - Initiatief

Songs of Silence is een bijzonder stripboek, waarin tekenaars van over de hele wereld maatschappelijke problemen verbeelden in een stripverhaal. De verhalen zijn gebaseerd op bekende songtitels. Het boek komt naar verwachting in 2016 uit.


Motivatie:

"Ik wil striptekenaars uit andere delen van de wereld een podium bieden in Nederland en liefst Europa. Zo is het project Songs of Silence ontstaan, dat zal leiden tot een boek met tien korte verhalen geïnspireerd op songtitels".


Thema(‘s):
Internationale ontwikkeling

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2016

Foto credits:
initiatief Songs of Silence, getekend door Jason Kibiswa







<< Terug

Werfklas

Maatschappelijk initiatief Werfklas

De Werfklas is een kleinschalig vernieuwend onderwijsinitiatief in Culemborg. De school is vooral geïnspireerd op het antroposofisch mensbeeld.


Motivatie:

"Wij vinden het belangrijk om levend onderwijs aan te bieden aan de kinderen. Onderwijs dat gezond maakt en gezond is. Geen vaste methodes en echt aansluiten op wie het kind is/kan worden. Vertrouwen geven en kwaliteit bieden en vragen. Aandacht staat bij ons centraal." Daniëlle Buijsman


Thema(‘s):
Educatie

Bereik (gebied):
Gelderland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Opzetten business of projectplan, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Werfklas

Foto credits:
Initiatief de Werfklas







<< Terug

Zonneakkoord Vrije School en EkoPlaza

Zonneakkoord - powered by GreenWish

Een mooie samenwerking in Delft tussen vrije school De Widar en Ekoplaza. Ouders en betrokkenen kochten waardebonnen voor boodschappen bij EkoPlaza, waarmee het beginkapitaal bij elkaar gespaard werd voor zonnepanelen op het dak van de school. Dankzij groene investeringsregelingen kon EkoPlaza de zonnepanelen relatief goedkoop aanschaffen. Widar betaalt EkoPlaza een jaarlijks leasebedrag voor de zonnepanelen. Na ongeveer 10 jaar neemt de school de panelen over en wordt zij eigenaar van de installatie. Daarna beschikt zij de daarop volgende 15 jaar over gratis duurzame energie.


Motivatie:

"Met technische hulpmiddelen is hoop te regelen, maar werkelijke verduurzaming ontstaat door vergroten van de betrokkenheid, bewustwording en het bieden van handelingsperspektief." Arthur Hilgersom


Thema(‘s):
Educatie, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Zuid-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Delft Solar City

Foto credits:
Zonneakkoord Vrije School EkoPlaza







<< Terug

ZonneOven voor het upcyclen van plastics

Maatschappelijk Initiatief Zonneoven Powered by GreenWish

Rick Claassen en Anna Brons ontwikkelden een oven op zonnewarmte, die plastic omsmelt zonder dat er schadelijke stoffen bij vrijkomen. Met behulp van deze oven kan plastic afval omgezet worden in nieuwe gebruiksvoorwerpen. De toepassingen zijn eindeloos: matten tegen erosie, dakbedekking, tassen, schoenen.
In ontwikkelingslanden, waar veel plastic als zwerfvuil schade aanricht en er weinig werkgelegenheid is, zou dit oventje een uitkomst kunnen bieden. In Kenia werden de eerste ovens uitgeprobeerd.


Motivatie:

"Onze motivatie ligt in een integrale, duurzame benadering van leefgebieden: gebruik maken van alle elementen die aanwezig zijn: schone energie, plaatselijke grondstoffen en de vaardigheden van de bewoners." Rick Claassen


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Kunst en cultuur

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2006

Website:
Het Wilde Licht

Foto credits:
Initiatief ZonneOven







<< Terug

Van Haver tot Gort (betaalbaar biologisch eten)

Maatschappelijk initiatief Van Haver tot Gort

Het doel van Van Haver tot Gort is het toegankelijker maken van een groot assortiment biologische producten tegen lagere prijzen dan mensen gewend zijn. De producten worden centraal ingekocht, door de klant via de webwinkel besteld en gedistribueerd via Haverpunten bij mensen thuis. Hierdoor worden ook sociale netwerken versterkt. De stichting wil mensen bewust maken van goede voeding en aanverwante producten. Van Haver tot Gort is opgericht door twee moeders met liefde voor lekker en biologisch eten.


Motivatie:

"Er zijn heel veel gebieden in Nederland waar het moeilijk is om aan biologische producten te komen, omdat de natuurvoedingszaken te ver weg zijn, en het aanbod in de plaatselijke buurtsuper zeer beperkt is. Doordat we een webwinkel hebben waar iedereen kan bestellen is het mogelijk om ook in kleinere gemeenten een afhaalpunt te hebben waar mensen uit de buurt biologische producten kunnen ophalen. "Vera Verrips


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Van Haver Tot Gort

Foto credits:
Initiatief Van Haver Tot Gort facebook







<< Terug