E&co

E&Co

E&co brengt hippe en duurzame producten binnen handbereik voor iedereen. Het maakt deel uit van het grootste warenhuis van Nederland Green UP en biedt een breed assortiment aan met verfrissend eerlijke producten voor een normale prijs. Non-food, textiel, beauty producten en cadeaus met een eerlijk verhaal vormen de kern van het assortiment.


Motivatie:

“Elk product heeft zijn eigen eerlijke verhaal en dit geeft alle mensen zelf de mogelijkheid om een goede keuze te maken. Ieder mens is uniek en maakt zijn eigen keuzes. Wij noemen dat jouw vingerafdruk. Want met jouw keuze kan je dagelijks invloed hebben op het aanbod en daarmee op alles om je heen. Met onze dagelijkse keuzes maken we samen het verschil.” - Janneke Kreek


Thema(‘s):
Circulaire Economie, Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2022

Website:
E&co

Foto credits:
E&co







<< Terug

BORO*ATELIER

Boro Atelier

BORO*ATELIER is een kleurrijke, natuurlijk naai- en productie atelier en verffabriek ineen in Amsterdam met een missie: de textielindustrie socialer en duurzamer maken. BORO begeleidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt  en gebruikt bijzondere oude ambachten die toepast worden in een moderne setting. Oude verftechnieken worden vertaald naar recepten waardoor deze kunnen worden opgeschaald. De textielverfindustrie is namelijk een van de meest vervuilende ter wereld en zorgt voor enorme milieuproblemen elders. Met reststromen uit de stad (koffie, resten van groenten, oud ijzer e.d.) kan BORO textiel kleuren. Een tweede innovatie die in ontwikkeling is, is de productie van natuurlijke pigmenten voor kleurkrijt en markeerstiften.


Motivatie:

“Boro betekent in het Japans ‘gebruik alles, verspil niets’ En dat is precies onze missie Wij willen niets verspillen of verloren laten gaan: geen grondstoffen, geen talenten van mensen, geen kennis.” - Lotje Terra


Thema(‘s):
Arbeidsparticipatie, Circulaire Economie, Duurzaamheid, Werk

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2022

Website:
Boro Atelier

Foto credits:
Boro Atelier







<< Terug

ORO Wolkorrel

ORO Wolkorrel - Mark Wijsman

ORO geeft je planten een groeiboost, het is circulair en duurzaam. Met de ORO wolkorrel voorkom je te droge grond door de waterbufferende werking. ORO creëert ruimte in de aarde voor wortelgroei, het vult de broodnodige mineralen voor je planten aan én zit barstensvol organische stikstof. Door ORO aan je bodem toe te voegen, voorkom je dat de Nederlandse schapenwol als afval in de biomassa ovens terecht komt.


Motivatie:

“Wij zijn verbijsterd over de lage waarde die ruwe wol momenteel kent. Hoe meer je met dit materiaal in aanraking komt hoe mooier het wordt. Wist je dat wol vuurdovend en brandvertragend is? Als isolatie gebruikt kan worden? Vochtregulerend? Anti allergeen? Temperatuur kan reguleren? Slakken hebben er een hekel aan en ook nog eens goed dient als plantenvoeding? Geïnspireerd door onze eigen schapen en gestimuleerd om de wereld een beetje mooier te maken. De wolstapel van het jaarlijks schapenscheren roept om een toepassing zonder poespas. Wat blijkt? Deze multifunctioneel inzetbare grazers blijken een super groene jas te dragen! Onze missie is om de jaarlijkse miljoenen kilo’s aan overtollige schapenwol in te zetten als plantenvoeding.” - Natalie Bogtman en Maarten van Dam


Thema(‘s):
Circulaire Economie, Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Internationaal, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2022

Website:
Oro Wolkorrel

Foto credits:
Mark Wijsman







<< Terug

SeeFeel

SeeFeel

SeeFeel is een merk wat zich inzet voor een eerlijkere en inclusievere mode-industrie. Wat SeeFeel onderscheidt van andere merken, is dat de kleding volledig inclusief is voor vrouwen met een visuele beperking. Door tastbare details in de kleding te verwerken wordt het mogelijk voor vrouwen met een visuele beperking om eigen keuzes in kleding te maken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van braille in de kleding en op de kaartjes; labels die je vertellen wat de achterkant van een kledingstuk is en welke kledingstukken je bij elkaar aan kunt trekken en tastbare prints.


Motivatie:

"Al jaren wou ik graag een collectie maken, maar ik wou graag iets positiefs bijdragen in plaats van alleen maar bijdragen aan overproductie. Tijdens mijn afstuderen aan de studie Fashion & Textile Technologies deed ik onderzoek naar de wensen en behoeften van vrouwen met een visuele beperking omtrent kleding. Ik kwam erachter dat er in Nederland (nog) geen merken of winkels zijn die compleet inclusief zijn voor mensen met een visuele beperking. Ik ben altijd gefascineerd geweest door het aanpassen van stoffen zodat het een bepaalde textuur krijgt en kwam erachter dat dit voor visueel beperkten veel verschil kan maken. Al snel groeide het afstudeerproject uit tot een kledingmerk wat zich inzet voor een schonere en inclusievere mode-industrie, waar ik me vol passie voor inzet. Samen met de doelgroep wordt er continu gekeken naar nieuwe mogelijkheden voor SeeFeel." Rachel Lourens


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Inclusie, Zelfredzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2021

Website:
SeeFeel

Foto credits:
SeeFeel







<< Terug

Drop & Loop

Drop & Loop - initiatief - recycling

Drop & Loop is een nieuwe en betere manier om gebruikte kleding en textiel in te leveren. Dat is goed voor de wereld, want de meeste gedragen kledingstukken kunnen opnieuw gebruikt of gerecycled worden. Het is ook goed voor jou, want je houdt er geld aan over. Help mee om gedragen kleding duurzaam en circulair te maken.


Motivatie:

Hoe kom jij van je oude kleding af? Meer dan de helft van kleding en textiel belandt nog steeds bij het afval. En een deel van de kleding in de textielcontainers op straat is vaak te vervuild om te recyclen. Op die manier wordt er in Nederland per jaar 150 miljoen kilo kleding verbrand. Dat moet anders!" Susan de Vries en Carlijn Oosthoek


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Netwerken

Jaar van aanmelding:
2021

Website:
Drop&Loop

Foto credits:
Drop&Loop







<< Terug

Wildgroei

wildgroei

Wildgroei staat voor ongeremde groei!  Wij moedigen je aan om in een veilige setting uit je comfort zone te stappen, je kwetsbaar op te stellen, naar jezelf te kijken en te reflecteren. Wildgroei organiseert trainingsweken in de natuur om te helpen groeien, te ontdekken waar je talenten liggen en wat jij belangrijk vindt in het leven. Deelnemers gaan na de trainingsweek naar huis gaan met een boel zelfkennis, verbondenheid en handvatten om toe te passen in het dagelijks leven.


Motivatie:

“We staan midden in het leven en er komt van alles op ons af. We merken dat het niet altijd makkelijk is om stil te staan en aandacht te hebben voor het moment. Wij begeleiden het proces en geven je ruimte om tot jezelf te komen. Door te luisteren naar de vogels, de aarde te voelen en de stilte en beweging in jezelf te ervaren.” Heleen Jonker, Nick van Tilborg en Pepijn Verbrugge


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2021

Website:
Wildgroei.Community







<< Terug

TIJD – Eerlijke huishoudelijke hulp

Tijd | Eerlijke Huishoudelijke Hulp

TIJD biedt eerlijke, waardevolle huishoudelijke hulp op maat om huishoudens te ontzorgen. Gezamenlijk vormen de schoonmakers kleinschalige coöperaties waarmee zij sociale zekerheid, achtervang, schaalvoordeel en eerlijke betaling organiseren. Bovendien dragen zij gezamenlijk de verantwoordelijkheid om de kwaliteit hoog te houden van deze persoonlijke dienstverlening. Hierdoor is de dienst voor huishoudens ook echt waardevol.


Motivatie:

“TIJD is een antwoord op mijn eigen behoefte aan meer balans te krijgen in mijn werk-privé leven met behulp van huishoudelijke hulp. Omdat ik geen aanbieder kon vinden die past bij mijn sociale en ecologische principes, heb ik besloten zelf de dienst te ontwikkelen. - Van de naar schatting ruim één miljoen huishoudens die gebruik maken van een hulp in het schoonmaken, vindt ruim 96% plaats in het informele circuit zonder enige zekerheid en sociale bescherming voor de hulp. Het overige deel van de arbeidsmarkt wordt bepaald door bemiddelingsbureaus die een digitale koppeling maken en een hoog percentage van het uurloon inhouden van de hulp. TIJD vindt dat het tijd is voor een nieuwe vorm. Een professionalisering van huishoudelijke hulp, aansluitend bij de ecologische en sociale principes van deze tijd.” (Marije van Duin)


Thema(‘s):
Arbeidsparticipatie, Duurzaamheid, Sociaal

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Tijd

Foto credits:
Initiatief Tijd







<< Terug

 

GreenTickets

Greentickets

GreenTickets is een online tool waarmee je reisalternatieven op een rij kunt zetten, wat betreft reisduur, reistijd en CO2-uitstoot. Het geeft de alternatieven van deur tot deur! Tot nu toe is het erg ingewikkeld is om alternatieven voor vliegen te vinden en te boeken. Maar dat gaat veranderen. GreenTickets combineert data en speelt in op gebruiksgemak. Je kunt je reisopties makkelijk vinden, vergelijken en (voor een deel nu) ook boeken. Daarnaast gaat het platform ook inspiratie bieden voor duurzame reizen.


Motivatie:

"Mijn missie is om de ongelijke verdeling van negatieve consequenties van onze impact op het klimaat tegen te gaan. Green Tickets is voor mij een manier om hiervoor verantwoordelijkheid te nemen." (Krisna Baghouzian)
"Ik wil samenwerken aan een inclusieve, duurzame wereld, en ik zie klimaatsverandering door onze CO2 uitstoot als de grootste uitdaging hiervoor. Door Green Tickets kan ik een steentje bijdragen om CO2 uitstoot terug te dringen." (Erika van der Linden)
"Ik wil een 'changemaker' zijn voor een eerlijke en duurzame toekomst, door aan duurzame oplossingen te werken zoals Green Tickets." (Jeppe Bijker)
"Mijn missie is om het makkelijker te maken om duurzame keuzes met impact te maken, bijvoorbeeld wat betreft duurzaam reizen via Green Tickets." (Dieuwertje)


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Internationaal

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
GreenTickets

Foto credits:
GreenTickets







<< Terug

Cemba

Cemba | Powered by GreenWish

CEMBA combineert de circulaire economie met de mensenrechten. CEMBA maakt matrassen en dekens voor vluchtelingen in Bangladesh, uit de reststroom van de textielindustrie.


Motivatie:

“Wij willen via CEMBA wil een menswaardig bestaan creëren voor de vluchtelingen in kampen, door ze een veilig gevoel te geven en comfort tijdens de nacht.” (Maria Nikolaidou en Sabrin Ghazal)


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Internationale ontwikkeling

Bereik (gebied):
Bangladesh

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Cemba

Foto credits:
Adam Dean (New York Times)







<< Terug

The Ketchup Project

Van waste naar taste | The Ketchup Project

In ontwikkelingslanden gaat meer dan 40% van de goede oogst van kleinschalige boeren verloren als gevolg van een grillige afzetmarkt. Enorm zonde, van de oogst én voor de boeren! Samen met de boeren in Kenia droogt The Ketchup Project een deel van de oogst, waardoor het veel langer houdbaar blijft. Van die gedroogde producten kun je vervolgens allerlei heerlijke producten maken, zoals ketchup! Zo voorkomen we samen verspilling en hebben de boeren zicht op stabiele, goede inkomsten.


Motivatie:

“Het enorme oogstverlies van kleinschalige boeren wereldwijd is een onderkend probleem, terwijl het is zo zonde is voor alles en iedereen! Voor de boeren, van de oogst, voor onze planeet. Door een nieuwe keten op te zetten laten we zien dat het ook anders kan.” Birte Ketting en Anne Janssens


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
The Ketchup Project

Foto credits:
The Ketchup Project en ASN Bank/Josje Deekens.







<< Terug