Voedselmarkt.nl

Maatschappelijk initiatief Voedselmarkt NL

Voedselmarkt.nl is een online platform waar ondernemers uit de voedselbranche hun vraag en aanbod van restpartijen kunnen plaatsen en van elkaar kunnen afnemen. Voedselmarkt.nl biedt nieuwe afzetmogelijkheden van restpartijen. Het voedsel blijft zo in de keten, en wordt niet verspild en afgewaardeerd.


Motivatie:

Toen wij jaren geleden werkten op een viskotter op de Noordzee zagen we hoe moeilijk het was om vis een goede bestemming te geven. Kilo's lagen te wachten in koelhuizen te wachten op een koper die wellicht nooit kwam. Met dit platform willen wij daar iets aan proberen te doen: door waarde in de keten te houden en minder voedsel te verspillen." Jacob Kapitein en Jacob Vlot


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Voedselmarkt NL

Foto credits:
Initiatief Voedselmarkt NL website







<< Terug

Treemagotchi

Maatschappelijk initiatief Treemagotchi

Treemagotchi is een manier om duurzame gedragsverandering te stimuleren op een leuke manier. Nu richten de initiatiefnemers zich met hun Flywheelmethode op duurzame gedragsverandering binnen organisaties.


Motivatie:

"Steeds meer mensen zien de link tussen hun eigen gedrag, de wereldwijde armoede en de druk op het milieu. Treemagotchi biedt een mogelijkheid om op een eenvoudige en leuke manier online duurzame acties uit te voeren." Moniek Zegers en Egon de Bruin


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Treemagotchi

Foto credits:
Initiatief Treemagotchi website







<< Terug

Tuintjedelen.nl

Maatschappelijk initiatief Tuintje delen

Tuintjedelen is idee voor een platform waarop mensen hun tuin letterlijk kunnen delen met iemand anders. Zo stimuleert het ontmoetingen tussen mensen.


Motivatie:

"Tuinieren is leuk en leerzaam. Ik heb er zelf altijd van genoten om in de tuin bezig te zijn. Mijn grootste motivatie zit hem echter in het bij elkaar brengen van mensen. Het delen is voor mij een belangrijke factor. Ik deel graag wat ik heb met anderen en ben er van overtuigd dat het belangrijk is dat meer mensen gaan delen." Silke Paap


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Tuintje Delen

Foto credits:
Initiatief Tuintje Delen







<< Terug

Urban Farming Food

Maatschappelijk initiatief Urban Food FarmingUrban Farming Food is een idee voor een platform waarmee stadsboeren de link kunnen leggen met bewoners rondom hun bedrijf. Geinteresseerden vullen hun boodschappenlijst in, en de stadboer kan op basis van die lijsten een teeltplan maken, en rechtstreeks aan de bewoners leveren. Wat de stadsboer niet zelf kan telen, wordt geleverd door boeren uit de regio.


Motivatie:

"Met dit project willen we een link leggen tussen vraag in de stad en stadsboeren. Daarnaast voorziet Urban Farming Food in een verdienmodel voor stadslandbouw." Mark Frederiks


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Urban Farming Food

Foto credits:
initiatief Urban Farming Food







<< Terug

Stichting Goede Vissers-Goede Vis op het bord

Maatschappelijk initiatief stichtinggoedevissersGoede Vissers vissen met respect voor de zee. Ze gebruiken grotere mazen, richten zich op gezonde visbestanden en minder gangbare soorten en hebben minder bijvangst. Hun vis is verkrijgbaar bij de vissers zelf, op biologische boerenmarkten en in de diverse restaurants. Op www.goedevissers.nl vertellen de vissers hun verhaal. Via het scheepsnummer kunnen mensen zelf opzoeken wie hun vis heeft gevangen, waar en hoe. Door de korte keten is de vis met verhaal ook nog eens supervers! De meerwaarde daarvan is voor de visser als stimulans om met extra zorg te (blijven) vissen.


Motivatie:

"Kies je voor goede vis op je bord dan kies je voor vis van een goede visser, want de visser maakt het verschil." Jan en Barbara Geertsema


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Netwerken

Jaar van aanmelding:
2013

Website:
Goede Vissers

Foto credits:
initiatief Goede Vissers







<< Terug

TassenBol

TassenbolIedereen staat wel eens bij de supermarkt zonder plastic tas, terwijl thuis de plastic tassen de kast uit puilen. Caroli Buitenhuis bedacht daarvoor de Tassenbol, die in elke supermarkt kan komen te staan. Men kan daarin de overtollige tasjes van thuis deponeren en degenen die dan in de supermarkt staan zonder tasje, kunnen kiezen: of ze kopen een nieuwe tas of ze hergebruiken een gratis tasje uit de TassenBol. Een gedegen proef heeft inmiddels bewezen dat op deze manier vele miljoenen plastic tasjes per jaar kunnen worden hergebruikt.


Motivatie:

"Er komt een tijd dat we ons niet meer kunnen voorstellen dat we zo verkwistend met plastic omgingen" Caroli Buitenhuis


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2005

Website:
Tassenbol

Foto credits:
initiatief Tassenbol







<< Terug

The Greenman Project

Greenman Project

De droom is begonnen met wat kunstwerken uit wilgen en klimop. Als eerbetoon aan de natuur volgde toen het plan om een tempel te groeien. Van hieruit ontstond de gedachte van een klein, zelfvoorzienend dorp met huizen gebouwd van levend materiaal. Het landschap ingericht met permacultuur en voedselbos. Een team van mensen die de droom werklijkheid wilde zien worden, sloot aan.


Motivatie:

"Het wonen in een levend huis biedt natuurlijk ook een spiritueel avontuur, bomen spelen in alle religies en culturen een belangrijke rol. Wat zal het op spiritueel niveau met een mens doen om in de stam van een reusachtige boom te wonen?" Bob Radstake


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
The Greenman Project

Foto credits:
Initiatief Greenman Project Zwolle







<< Terug

Ruud Maaz: Puur & Onverpakt

Maatschappelijk initiatief ruudmaaz4

Food (pure lekkere producten) & Non-food, onverpakt aan huis afgeleverd. Ruud Maaz was een van de eerste online plekken waar je lokaal voedsel kon bestellen. Door logistieke proces van afvullen (uit bulk), wegbrengen, weer inzamelen, schoonmaken en opnieuw afvullen lokaal (in dezelfde stad) te doen, is het duurzaam. RuudMaaz is enige jaren actief geweest in de regio Amsterdam. Helaas moest deze trendsetter in 2014 de deuren sluiten, vanwege onvoldoende aanlsuiting op de markt.


Motivatie:

"Ik verbaas me enorm over de lange afstanden die onze boodschappen afleggen, terwijl dichtbij ook zoveel lekkers te vinden is.’ Devi


Thema(‘s):
Energie en klimaat, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2010

Foto credits:
initiatief Ruud Maaz







<< Terug

Slachtoffers en Daders

Maatschappelijk initiatief slachtoffers en daders

Slachtoffers en Daders is een organisatie die mensen helpt hun slachtoffer- en daderschap te overwinnen. Dit wordt praktisch gemaakt d.m.v. het organiseren van ontmoetingen tussen slachtoffers en vervangende daders, vergevingssessies en weerbaarheidstrainingen met ex-daders. Het programma zorgt dat schokkende gebeurtenissen geen blijvende schade veroorzaken en dat mensen zo snel mogelijk hun gevoel van veiligheid in hun leven terug krijgen.


Motivatie:

"Mijn ervaring is dat je kunt leren om te vergeven zonder dat de ander schuld hoeft te belijden of excuses aanbiedt." Albert de Haan


Thema(‘s):
Zelfredzaamheid, Zorg en Welzijn

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2010

Website:
Slachtoffers en Daders

Foto credits:
initiatief Slachtoffers en Daders







<< Terug

Smaak te Pakken

Maatschappelijk initiatief smaak te pakkenDe Smaak te Pakken is een unieke methode om kinderen bewust te maken van de relatie tussen gezonde voeding, natuur en zichzelf. De Smaak te Pakken ontwikkelt lesprogramma’s voor scholen en kinderopvang en organiseert zowel binnen- als buitenschools kookactiviteiten met kinderen. Ervaren staat centraal!


Motivatie:

"Kinderen kunnen genieten van zoiets simpels als zelf kastanjes roosteren of kruiden zoeken voor in een salade. Hiertoe moeten ze wel toe worden verleid." Esther Boukema


Thema(‘s):
Educatie, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2004

Website:
Smaak te pakken

Foto credits:
initiatief de Smaak te Pakken







<< Terug