Kleding monitor: lenen is het nieuwe kopen
Straks leen je in de gewone kledingwinkel een mooie bloes of broek. Dat is de visie van de vijf kledingbibliotheken in Nederland. De kledingleen-business kent verschillende vormen, maar de kern is dat je met een abonnement tegen betaling kleding kunt lenen en weer terug brengt. De schaal is nog klein. Hoe vergroot je deze markt? De kleding monitor gaat daar verandering in brengen
Door Duurzame Dinsdag van 2018 kwamen we de groep kledingbibliotheken op het spoor. GreenWish nodigde hen uit (in opdracht van het ministerie van IenW) voor een gezamenlijk gesprek om te zien wat hen zou versterken. De ondernemingen zouden allen graag meer samenwerken met (duurzame) merken. Ze willen aantonen, dat lenen economisch aantrekkelijk is en impact heeft. Maar dat stelt wel eisen aan de kwaliteit van de kleding die uitgeleend wordt.
De kledingbibliotheken gaan nu gezamenlijk data bijhouden over o.a. hoe vaak een kledingstuk wordt geleend, hoe kledingstukken zich houden tijdens het lenen en bij welke klanten, welke merken favoriet zijn. Ook willen we de business cases onderzoeken en een experiment starten met enkele merken. De merken krijgen dan specifieke data over hun stock.
Volgens onderzoek van Ernest & Young en de C&A Foundation is de sharing economy ook in de kleding business niet te stuiten. De merken tonen schoorvoetend interesse. Wij denken dat lenen de toekomst heeft, niet alleen voor kleding, maar ook voor andere producten. De manier waarop wij winkelen, gaat de komende jaren op zijn kop!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!