Bubbles Natural Bodycare for kids

Bubbles Natural Body Care

Bubbles Natural Bodycare is een lijn van verzorgingsproducten voor kinderen. De producten zijn helemaal van natuurlijke oorsprong en de verpakking is circulair.


Motivatie:

"Ik streef naar een wereld waarin jong en oud goed voor elkaar en voor de planeet zorgen." (Maike van den Brand)


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Bubbles Natural Bodycare

Foto credits:
Maike van den Brand







<< Terug

Goed Gemaakt

Goed Gemaakt

Zweden koos in 2017 voor een krachtige aanpak: de btw op reparaties werd gehalveerd en reparatiekosten voor huishoudelijke apparaten kunnen Zweden voortaan terugvragen via de belasting. In Duitsland kun je dat ook. Nederland maakt veel reparaties juist duurder door verhoging van het lage btw-tarief. Een beweging de verkeerde kant op, vinden wij. Goed Gemaakt wil dat Nederland kiest voor duurzaamheid en hergebruik, in plaats van verspilling. Daarom een oproep aan het kabinet en de Tweede Kamerleden: Maak repareren goedkoper via het belastingstelsel.


Motivatie:

" We gooien veel spullen weg die nog goed te maken zijn. Dat is zonde, niet duurzaam en een gemiste kans voor de lokale werkgelegenheid. Daarom pleiten wij voor belastingmaatregelen die repareren goedkoper maken " (Nick Mastenbroek)


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Bijdrage GreenWish, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Goed Gemaakt

Foto credits:
Initiatief Goed Gemaakt







<< Terug

Happy Factors

Happy Factors - Sustainable Movement | powered by GreenWish

Happy Factors faciliteert het proces om de maatschappelijke betrokkenheid van organisaties te vergroten. Happy Factors werkt vanuit de kracht en talenten van het individu. Mensen worden vanuit hun intrinsieke motivatie geactiveerd om te doen waar ze gelukkig van worden en wat bijdraagt aan het mooier maken van hun omgeving.


Motivatie:

"Geluk is de motor. Geluk brengt ons bij onszelf en staan we open voor veranderingen. We worden creatiever en gaan beter samenwerken om de grote opgaven aan te kunnen." Eric Spies


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2017

Website:
Happy Factors

Foto credits:
Initiatief Happy Factors







<< Terug

Yes, we Care!

Maatschappelijk Initiatief Yes We Care Powered by GreenWish

Yes we care meet de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven en maakt deze inzichtelijk.


Motivatie:

"Wij geloven in de kracht van maatschappelijk betrokken ondernemen in een economie waar bedrijven niet alleen beoordeeld worden op hun economische waarde, maar ook op de waarde die zij toevoegen aan de maatschappij." Floor Wijburg


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Yes We Care!

Foto credits:
Initiatief Yes We Care!







<< Terug

ZonneOven voor het upcyclen van plastics

Maatschappelijk Initiatief Zonneoven Powered by GreenWish

Rick Claassen en Anna Brons ontwikkelden een oven op zonnewarmte, die plastic omsmelt zonder dat er schadelijke stoffen bij vrijkomen. Met behulp van deze oven kan plastic afval omgezet worden in nieuwe gebruiksvoorwerpen. De toepassingen zijn eindeloos: matten tegen erosie, dakbedekking, tassen, schoenen.
In ontwikkelingslanden, waar veel plastic als zwerfvuil schade aanricht en er weinig werkgelegenheid is, zou dit oventje een uitkomst kunnen bieden. In Kenia werden de eerste ovens uitgeprobeerd.


Motivatie:

"Onze motivatie ligt in een integrale, duurzame benadering van leefgebieden: gebruik maken van alle elementen die aanwezig zijn: schone energie, plaatselijke grondstoffen en de vaardigheden van de bewoners." Rick Claassen


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Kunst en cultuur

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2006

Website:
Het Wilde Licht

Foto credits:
Initiatief ZonneOven







<< Terug

Villa Eeckhoorn

Maatschappelijk initiatief Villa Eeckhoorn

Stichting RichtingGroen wil jongeren op een speelse en interactieve manier stimuleren om samen een gezonde eetcultuur te ontwikkelen. Villa Eeckhoorn is een serious game. Begin 2015 is Villa Eeckhoorn.nl via Snappet op 600 basisscholen voor de groepen 7 en 8 in het lesprogramma opgenomen.


Motivatie:

"Bijna een derde van de basisschool leerlingen krijgt 's morgens geen ontbijt. Door goed gezond te eten blijf je fit en kun je beter leren. Jongeren krijgen thuis en op school niet tot nauwelijks voedingsonderwijs of 'eetles' waarin informatie wordt gegeven over bijvoorbeeld de noodzaak van vitamines, vezels, voordelen van biologische voedingsmiddelen en dergelijk". Ingrid Kluvers


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland, Noord-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Marketing en communicatie

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Villa Eeckhoorn

Foto credits:
Initiatief Villa Eeckhoorn







<< Terug

Voedselmarkt.nl

Maatschappelijk initiatief Voedselmarkt NL

Voedselmarkt.nl is een online platform waar ondernemers uit de voedselbranche hun vraag en aanbod van restpartijen kunnen plaatsen en van elkaar kunnen afnemen. Voedselmarkt.nl biedt nieuwe afzetmogelijkheden van restpartijen. Het voedsel blijft zo in de keten, en wordt niet verspild en afgewaardeerd.


Motivatie:

Toen wij jaren geleden werkten op een viskotter op de Noordzee zagen we hoe moeilijk het was om vis een goede bestemming te geven. Kilo's lagen te wachten in koelhuizen te wachten op een koper die wellicht nooit kwam. Met dit platform willen wij daar iets aan proberen te doen: door waarde in de keten te houden en minder voedsel te verspillen." Jacob Kapitein en Jacob Vlot


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Voedselmarkt NL

Foto credits:
Initiatief Voedselmarkt NL website







<< Terug

Vakantiemama

Maatschappelijk initiatief Van vakantiemama naar duurzaamuit NL

Vakantiemama geeft antwoord op de vraag: “Wat gaan we doen?”. De site biedt een leuk en actueel overzicht van uitjes, workshops en andere activiteiten die worden aangeboden in het land. De selectie van activiteiten is duurzaam, educatief en leuk. Vakantiemama wil graag bijdragen aan een schone en gezonde toekomst voor kinderen. De site gaat verder onder de naam Duurzaam Uit.


Motivatie:

Graag wil ik ouders een handvat bieden door uitjes te selecteren die "goed" zijn voor kinderen. Ik zie dat er veel duurzame initiatieven zijn, maar ik mis de connectie met kinderen. Belangrijk is het dat we duurzaamheid met de paplepel ingieten bij kinderen.


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Energie en klimaat, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2008

Website:
Duurzaam Uit

Foto credits:
Initiatief Duurzaam Uit







<< Terug

Vallei Vis

Maatschappelijk initiatief Vallei Vis

Vers van de pers, verantwoord lekkere vis, wie wil dat nou niet? Vallei vis is een verantwoorde viskwekerij die zich wil gaan vestigen bij een papierfabriek in de Food Valley regio. In 2011 is gestart met een kleine kweekproef met forel.


Motivatie:

"Jeroen heeft een grote passie voor vis(kweek) en lesgeven. Al zijn hele leven wil hij niets liever dan met vis werken. De afgelopen jaren heeft hij veel ervaring opgedaan bij diverse werkgevers en hij wil nu graag de opgedane kennis ook zelf toepassen. Ik werk sinds 2007 bij adviesbureau Wing. Tijdens mijn werk ben ik vaak met andere maatschappelijke partijen en overheden aan het verkennen hoe Nederland "beter kan". Ik wil graag zelf daar een steentje aan bijdragen door niet alleen kennis te delen maar ook mensen weer meer te betrekken bij voedselproductie. Vallei Vis zou een fantastische leerschool voor mij maar ook voor anderen kunnen zijn." Harm Luisman


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Crowdfunding campagnes, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2010

Website:
Vallei Vis

Foto credits:
Initiatief Vallei Vis







<< Terug

Van Haver tot Gort (betaalbaar biologisch eten)

Maatschappelijk initiatief Van Haver tot Gort

Het doel van Van Haver tot Gort is het toegankelijker maken van een groot assortiment biologische producten tegen lagere prijzen dan mensen gewend zijn. De producten worden centraal ingekocht, door de klant via de webwinkel besteld en gedistribueerd via Haverpunten bij mensen thuis. Hierdoor worden ook sociale netwerken versterkt. De stichting wil mensen bewust maken van goede voeding en aanverwante producten. Van Haver tot Gort is opgericht door twee moeders met liefde voor lekker en biologisch eten.


Motivatie:

"Er zijn heel veel gebieden in Nederland waar het moeilijk is om aan biologische producten te komen, omdat de natuurvoedingszaken te ver weg zijn, en het aanbod in de plaatselijke buurtsuper zeer beperkt is. Doordat we een webwinkel hebben waar iedereen kan bestellen is het mogelijk om ook in kleinere gemeenten een afhaalpunt te hebben waar mensen uit de buurt biologische producten kunnen ophalen. "Vera Verrips


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Van Haver Tot Gort

Foto credits:
Initiatief Van Haver Tot Gort facebook







<< Terug