Villa Eeckhoorn

Maatschappelijk initiatief Villa Eeckhoorn

Stichting RichtingGroen wil jongeren op een speelse en interactieve manier stimuleren om samen een gezonde eetcultuur te ontwikkelen. Villa Eeckhoorn is een serious game. Begin 2015 is Villa Eeckhoorn.nl via Snappet op 600 basisscholen voor de groepen 7 en 8 in het lesprogramma opgenomen.


Motivatie:

"Bijna een derde van de basisschool leerlingen krijgt 's morgens geen ontbijt. Door goed gezond te eten blijf je fit en kun je beter leren. Jongeren krijgen thuis en op school niet tot nauwelijks voedingsonderwijs of 'eetles' waarin informatie wordt gegeven over bijvoorbeeld de noodzaak van vitamines, vezels, voordelen van biologische voedingsmiddelen en dergelijk". Ingrid Kluvers


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland, Noord-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Marketing en communicatie

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Villa Eeckhoorn

Foto credits:
Initiatief Villa Eeckhoorn







<< Terug

Voedselmarkt.nl

Maatschappelijk initiatief Voedselmarkt NL

Voedselmarkt.nl is een online platform waar ondernemers uit de voedselbranche hun vraag en aanbod van restpartijen kunnen plaatsen en van elkaar kunnen afnemen. Voedselmarkt.nl biedt nieuwe afzetmogelijkheden van restpartijen. Het voedsel blijft zo in de keten, en wordt niet verspild en afgewaardeerd.


Motivatie:

Toen wij jaren geleden werkten op een viskotter op de Noordzee zagen we hoe moeilijk het was om vis een goede bestemming te geven. Kilo's lagen te wachten in koelhuizen te wachten op een koper die wellicht nooit kwam. Met dit platform willen wij daar iets aan proberen te doen: door waarde in de keten te houden en minder voedsel te verspillen." Jacob Kapitein en Jacob Vlot


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Voedselmarkt NL

Foto credits:
Initiatief Voedselmarkt NL website







<< Terug

Twisted Wood

Maatschappelijk initiatief Twisted WoodTwisted Wood maakt op een ambachtelijke wijze unieke meubels van hout. Er verdwijnt veel prachtig hout in de kachel. Twisted Wood geeft hout een tweede leven. De producten zijn allemaal uniek en op maat gemaakt. Ook worden workshops houtbewerking gegeven.


Motivatie:

"Ik heb te veel mooie stukken hout een zinloos en ongewaardeerd einde zien krijgen. De vorm van het hout bepaalt het ontwerp van het product. Ik probeer (middeleeuwse) houtbewerkinstechnieken uit en zo ontstaan er weer allerlei ideeën voor nieuwe producten" Karin Edens


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Twisted Wood

Foto credits:
initiatief Twisted Wood







<< Terug

UrbanSeeds

Maatschappelijk initiatief Urban SeedsUrban Seeds ontwerpt functionele en innovatieve producten van afvalmaterialen met de ambitie dit op te schalen. Naast productontwikkeling hebben zij een Waste Away Game bedacht voor organisaties. Ook de BinBang komt uit de koker Urban Seeds.


Motivatie:

"Het is tijd dat we bewuster omgaan met de grondstoffen die we hebben. Hierbij geloof ik dat als we dit op een positieve, leuke en concrete manier mee aan de slag gaan, we een heleboel mensen kunnen meenemen. Duurzaamheid leuk en concreet maken is onze passie!" Anja Cheriakova


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2013

Website:
Urban Seeds

Foto credits:
initiatief Urban Seeds







<< Terug

Treemagotchi

Maatschappelijk initiatief Treemagotchi

Treemagotchi is een manier om duurzame gedragsverandering te stimuleren op een leuke manier. Nu richten de initiatiefnemers zich met hun Flywheelmethode op duurzame gedragsverandering binnen organisaties.


Motivatie:

"Steeds meer mensen zien de link tussen hun eigen gedrag, de wereldwijde armoede en de druk op het milieu. Treemagotchi biedt een mogelijkheid om op een eenvoudige en leuke manier online duurzame acties uit te voeren." Moniek Zegers en Egon de Bruin


Thema(‘s):
Duurzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Treemagotchi

Foto credits:
Initiatief Treemagotchi website







<< Terug

Stichting Goede Vissers-Goede Vis op het bord

Maatschappelijk initiatief stichtinggoedevissersGoede Vissers vissen met respect voor de zee. Ze gebruiken grotere mazen, richten zich op gezonde visbestanden en minder gangbare soorten en hebben minder bijvangst. Hun vis is verkrijgbaar bij de vissers zelf, op biologische boerenmarkten en in de diverse restaurants. Op www.goedevissers.nl vertellen de vissers hun verhaal. Via het scheepsnummer kunnen mensen zelf opzoeken wie hun vis heeft gevangen, waar en hoe. Door de korte keten is de vis met verhaal ook nog eens supervers! De meerwaarde daarvan is voor de visser als stimulans om met extra zorg te (blijven) vissen.


Motivatie:

"Kies je voor goede vis op je bord dan kies je voor vis van een goede visser, want de visser maakt het verschil." Jan en Barbara Geertsema


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Netwerken

Jaar van aanmelding:
2013

Website:
Goede Vissers

Foto credits:
initiatief Goede Vissers







<< Terug

TassenBol

TassenbolIedereen staat wel eens bij de supermarkt zonder plastic tas, terwijl thuis de plastic tassen de kast uit puilen. Caroli Buitenhuis bedacht daarvoor de Tassenbol, die in elke supermarkt kan komen te staan. Men kan daarin de overtollige tasjes van thuis deponeren en degenen die dan in de supermarkt staan zonder tasje, kunnen kiezen: of ze kopen een nieuwe tas of ze hergebruiken een gratis tasje uit de TassenBol. Een gedegen proef heeft inmiddels bewezen dat op deze manier vele miljoenen plastic tasjes per jaar kunnen worden hergebruikt.


Motivatie:

"Er komt een tijd dat we ons niet meer kunnen voorstellen dat we zo verkwistend met plastic omgingen" Caroli Buitenhuis


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2005

Website:
Tassenbol

Foto credits:
initiatief Tassenbol







<< Terug

The Greenman Project

Greenman Project

De droom is begonnen met wat kunstwerken uit wilgen en klimop. Als eerbetoon aan de natuur volgde toen het plan om een tempel te groeien. Van hieruit ontstond de gedachte van een klein, zelfvoorzienend dorp met huizen gebouwd van levend materiaal. Het landschap ingericht met permacultuur en voedselbos. Een team van mensen die de droom werklijkheid wilde zien worden, sloot aan.


Motivatie:

"Het wonen in een levend huis biedt natuurlijk ook een spiritueel avontuur, bomen spelen in alle religies en culturen een belangrijke rol. Wat zal het op spiritueel niveau met een mens doen om in de stam van een reusachtige boom te wonen?" Bob Radstake


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
The Greenman Project

Foto credits:
Initiatief Greenman Project Zwolle







<< Terug

Social Unit

Maatschappelijk initiatief socialunit

Social Units zijn een soort bedstedes gemaakt van gerecycled plastic. Zij geven beschutting aan daklozen. De eerste Social Units zijn gemaakt in opdracht van het Leger des Heils. De Social Units worden gemaakt door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.


Motivatie:

"Als ik er zelf in lig dan heb ik een kampeergevoel. Of je je eigen plek hebt in de wereld." Wouter Kalis


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Netwerken

Jaar van aanmelding:
2012

Website:
Social-Unit

Foto credits:
initiatief Social Unit







<< Terug

SocialStart

Maatschappelijk initiatief socialstart

SocialStart koppelt net-afgestudeerde talenten voor de duur van een half jaar aan negen bestaande non-profitorganisaties in Amsterdam. Tijdens dat half jaar worden zij intensief begeleid om in die zes maanden sociaal ondernemerschap binnen de non-profitorganisaties te brengen of een eigen sociale onderneming op te zetten.


Motivatie:

"Als Firma Hoe Dan Wel slaan wij bruggen tussen de generaties en verschillende manieren van werken. De instituties zijn goed in lange termijn denken en continuiteit, de jonge generatie is goed in projectmatig en commercieel denken. Wij denken dat deze twee werelden van elkaar kunnen leren en dat een inbedding van nieuwe sociale ondernemingen winst is." Inger van Nes


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Werk

Bereik (gebied):
Noord-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Social Start

Foto credits:
initiatief Social Start







<< Terug