GreenTickets

Greentickets

GreenTickets is een online tool waarmee je reisalternatieven op een rij kunt zetten, wat betreft reisduur, reistijd en CO2-uitstoot. Het geeft de alternatieven van deur tot deur! Tot nu toe is het erg ingewikkeld is om alternatieven voor vliegen te vinden en te boeken. Maar dat gaat veranderen. GreenTickets combineert data en speelt in op gebruiksgemak. Je kunt je reisopties makkelijk vinden, vergelijken en (voor een deel nu) ook boeken. Daarnaast gaat het platform ook inspiratie bieden voor duurzame reizen.


Motivatie:

"Mijn missie is om de ongelijke verdeling van negatieve consequenties van onze impact op het klimaat tegen te gaan. Green Tickets is voor mij een manier om hiervoor verantwoordelijkheid te nemen." (Krisna Baghouzian)
"Ik wil samenwerken aan een inclusieve, duurzame wereld, en ik zie klimaatsverandering door onze CO2 uitstoot als de grootste uitdaging hiervoor. Door Green Tickets kan ik een steentje bijdragen om CO2 uitstoot terug te dringen." (Erika van der Linden)
"Ik wil een 'changemaker' zijn voor een eerlijke en duurzame toekomst, door aan duurzame oplossingen te werken zoals Green Tickets." (Jeppe Bijker)
"Mijn missie is om het makkelijker te maken om duurzame keuzes met impact te maken, bijvoorbeeld wat betreft duurzaam reizen via Green Tickets." (Dieuwertje)


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Internationaal

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
GreenTickets

Foto credits:
GreenTickets







<< Terug

Happy Factors

Happy Factors - Sustainable Movement | powered by GreenWish

Happy Factors faciliteert het proces om de maatschappelijke betrokkenheid van organisaties te vergroten. Happy Factors werkt vanuit de kracht en talenten van het individu. Mensen worden vanuit hun intrinsieke motivatie geactiveerd om te doen waar ze gelukkig van worden en wat bijdraagt aan het mooier maken van hun omgeving.


Motivatie:

"Geluk is de motor. Geluk brengt ons bij onszelf en staan we open voor veranderingen. We worden creatiever en gaan beter samenwerken om de grote opgaven aan te kunnen." Eric Spies


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2017

Website:
Happy Factors

Foto credits:
Initiatief Happy Factors







<< Terug

Zonneakkoord Vrije School en EkoPlaza

Zonneakkoord - powered by GreenWish

Een mooie samenwerking in Delft tussen vrije school De Widar en Ekoplaza. Ouders en betrokkenen kochten waardebonnen voor boodschappen bij EkoPlaza, waarmee het beginkapitaal bij elkaar gespaard werd voor zonnepanelen op het dak van de school. Dankzij groene investeringsregelingen kon EkoPlaza de zonnepanelen relatief goedkoop aanschaffen. Widar betaalt EkoPlaza een jaarlijks leasebedrag voor de zonnepanelen. Na ongeveer 10 jaar neemt de school de panelen over en wordt zij eigenaar van de installatie. Daarna beschikt zij de daarop volgende 15 jaar over gratis duurzame energie.


Motivatie:

"Met technische hulpmiddelen is hoop te regelen, maar werkelijke verduurzaming ontstaat door vergroten van de betrokkenheid, bewustwording en het bieden van handelingsperspektief." Arthur Hilgersom


Thema(‘s):
Educatie, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Zuid-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Delft Solar City

Foto credits:
Zonneakkoord Vrije School EkoPlaza







<< Terug

ZonneOven voor het upcyclen van plastics

Maatschappelijk Initiatief Zonneoven Powered by GreenWish

Rick Claassen en Anna Brons ontwikkelden een oven op zonnewarmte, die plastic omsmelt zonder dat er schadelijke stoffen bij vrijkomen. Met behulp van deze oven kan plastic afval omgezet worden in nieuwe gebruiksvoorwerpen. De toepassingen zijn eindeloos: matten tegen erosie, dakbedekking, tassen, schoenen.
In ontwikkelingslanden, waar veel plastic als zwerfvuil schade aanricht en er weinig werkgelegenheid is, zou dit oventje een uitkomst kunnen bieden. In Kenia werden de eerste ovens uitgeprobeerd.


Motivatie:

"Onze motivatie ligt in een integrale, duurzame benadering van leefgebieden: gebruik maken van alle elementen die aanwezig zijn: schone energie, plaatselijke grondstoffen en de vaardigheden van de bewoners." Rick Claassen


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Kunst en cultuur

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2006

Website:
Het Wilde Licht

Foto credits:
Initiatief ZonneOven







<< Terug

Vakantiemama

Maatschappelijk initiatief Van vakantiemama naar duurzaamuit NL

Vakantiemama geeft antwoord op de vraag: “Wat gaan we doen?”. De site biedt een leuk en actueel overzicht van uitjes, workshops en andere activiteiten die worden aangeboden in het land. De selectie van activiteiten is duurzaam, educatief en leuk. Vakantiemama wil graag bijdragen aan een schone en gezonde toekomst voor kinderen. De site gaat verder onder de naam Duurzaam Uit.


Motivatie:

Graag wil ik ouders een handvat bieden door uitjes te selecteren die "goed" zijn voor kinderen. Ik zie dat er veel duurzame initiatieven zijn, maar ik mis de connectie met kinderen. Belangrijk is het dat we duurzaamheid met de paplepel ingieten bij kinderen.


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Energie en klimaat, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2008

Website:
Duurzaam Uit

Foto credits:
Initiatief Duurzaam Uit







<< Terug

Van Strobaal naar Bouwblok

Maatschappelijk initiatief Stobaal Stroblok

Stro is het restproduct van graan. Deze reststof wordt omgevormd naar een efficiënt bruikbaar bouwmateriaal: geprofileerde blokken van geperst stro. Een soort van Lego maar dan van geperst stro.
Resultaat: gezonde, ademende (damp open) gebouwen en bouwwerken met fantastische isolerende eigenschappen, die over een geweldig wooncomfort/binnenklimaat beschikken én daarbij betaalbaar blijven/zijn.
Dus geen niche markt, maar voor een iedereen bereikbaar.


Motivatie:

"Van Strobaal naar Bouwblok is een cradle to cradle product, met een minimale energie behoefte en minimale CO2 uitstoot. Het maakt duurzaam wonen comfortabel en betaalbaar". Pim Hondeveld


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Strawblock

Foto credits:
Initiatief Van Strobaal naar Bouwblok







<< Terug

Trees for Grannies

Maatschappelijk initiatief Trees for Grannies

“Bomen voor Bejaarden” is een campagne met als doel de groenvoorziening rondom verzorgingshuizen te verbeteren. Meer bomen en planten zorgen voor een aangenamer leefklimaat. Daarnaast kunnen bomen en struiken met name zomers bijdragen aan het voorkomen van hitteproblematiek in zorglokaties.


Motivatie:

"Bij een groot aantal zorglocaties in Nederland is geen park in de buurt. Op basis van luchtfoto's blijkt ook dat de groenvoorziening rondom de locatie vaak beter kan. De oorzaak is vaak terug te voeren naar onverschilligheid. De gemeente ziet het als een taak van de zorglocatie. De zorglocatie vindt het vooral iets voor de gemeente. In praktijk gebeurt er dan weinig."Arno Vlooswijk


Thema(‘s):
Energie en klimaat, Zorg en Welzijn

Bereik (gebied):


Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Trees For Grannies

Foto credits:
Initiatief Trees for Grannies







<< Terug

Stichting Oasebos

Maatschappelijk initiatief stichtingoasebosStichting Oasebos koopt bedreigde bossen aan in Costa Rica en vormt deze om tot Nationale Parken. Het geld werft zij bij particulieren. Al meer dan 150 Nederlanders hebben een hectare oerwoud beschermd via stichting Oasebos. Stichting Oasebos is op dit moment actief in twee gebieden : het paradijselijke watervallencomplex El Salto en het uitgestrekte regenwoudgebied van Maquenque, beide in Costa Rica.


Motivatie:

"Via Oasebos kan je zelf daadwerkelijk oerwoud beschermen. Je helpt direct mee om het leefgebied van talloze dieren en planten voor de toekomst te bewaren. " Arthur van der Linden


Thema(‘s):
Energie en klimaat, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie

Jaar van aanmelding:
2003

Website:
Stichting Oasebos

Foto credits:
initiatief Oasebos







<< Terug

TassenBol

TassenbolIedereen staat wel eens bij de supermarkt zonder plastic tas, terwijl thuis de plastic tassen de kast uit puilen. Caroli Buitenhuis bedacht daarvoor de Tassenbol, die in elke supermarkt kan komen te staan. Men kan daarin de overtollige tasjes van thuis deponeren en degenen die dan in de supermarkt staan zonder tasje, kunnen kiezen: of ze kopen een nieuwe tas of ze hergebruiken een gratis tasje uit de TassenBol. Een gedegen proef heeft inmiddels bewezen dat op deze manier vele miljoenen plastic tasjes per jaar kunnen worden hergebruikt.


Motivatie:

"Er komt een tijd dat we ons niet meer kunnen voorstellen dat we zo verkwistend met plastic omgingen" Caroli Buitenhuis


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2005

Website:
Tassenbol

Foto credits:
initiatief Tassenbol







<< Terug

The Greenman Project

Greenman Project

De droom is begonnen met wat kunstwerken uit wilgen en klimop. Als eerbetoon aan de natuur volgde toen het plan om een tempel te groeien. Van hieruit ontstond de gedachte van een klein, zelfvoorzienend dorp met huizen gebouwd van levend materiaal. Het landschap ingericht met permacultuur en voedselbos. Een team van mensen die de droom werklijkheid wilde zien worden, sloot aan.


Motivatie:

"Het wonen in een levend huis biedt natuurlijk ook een spiritueel avontuur, bomen spelen in alle religies en culturen een belangrijke rol. Wat zal het op spiritueel niveau met een mens doen om in de stam van een reusachtige boom te wonen?" Bob Radstake


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Natuur en groen

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
The Greenman Project

Foto credits:
Initiatief Greenman Project Zwolle







<< Terug