Voedselmarkt.nl

Maatschappelijk initiatief Voedselmarkt NL

Voedselmarkt.nl is een online platform waar ondernemers uit de voedselbranche hun vraag en aanbod van restpartijen kunnen plaatsen en van elkaar kunnen afnemen. Voedselmarkt.nl biedt nieuwe afzetmogelijkheden van restpartijen. Het voedsel blijft zo in de keten, en wordt niet verspild en afgewaardeerd.


Motivatie:

Toen wij jaren geleden werkten op een viskotter op de Noordzee zagen we hoe moeilijk het was om vis een goede bestemming te geven. Kilo's lagen te wachten in koelhuizen te wachten op een koper die wellicht nooit kwam. Met dit platform willen wij daar iets aan proberen te doen: door waarde in de keten te houden en minder voedsel te verspillen." Jacob Kapitein en Jacob Vlot


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Voedselmarkt NL

Foto credits:
Initiatief Voedselmarkt NL website







<< Terug

Tientjes

Maatschappelijk initiatief Tientjes

Tientjes maakt dingen mogelijk voor een tientje. Tientjes daagt mensen met minder (geld) uit om in beweging te komen en hun passie, hun droom in de wereld te gaan zetten. Voor een tientje! Op de website vind je activiteiten voor een tientje of je kunt er zelf een aanbieden.


Motivatie:

"In 2009 kwam ik bij een vriendin die in dezelfde situatie zit als ik: bijstand, voedselbank, alleenstaand met 4 pubers. Ze zat in de put. We kregen het over talent, bezieling, kansen en hoe je die niet meer ziet, krijgt, hebt als er stomweg geen geld is: je sociale netwerk stort in, want je kunt nooit eens mee een terrasje op, verjaardagen en feestjes mijdt je: kost geld, je bent dag na dag aan het overleven. Je wensen en talenten zitten diep weggestopt. Toch als we praten over onze talenten, komt er weer vuur en passie: tenslotte heeft toch (denken wij) wel bijna elk mens iets waar hij warm en blij van wordt. En toen is Tientjes geboren: wij willen mensen die net zo moeilijk zitten als wij de kans gaan geven hun vuur terug te vinden." Erna Smeekens


Thema(‘s):
Nieuwe economie, Sociale cohesie en samenleving, Zelfredzaamheid

Bereik (gebied):
Noord-Brabant

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Tientjes

Foto credits:
Initiatief Tientjes







<< Terug

Pure Jute

Maatschappelijk initiatief Pure Jute

Pure Jute verkoopt tassen van eerlijk materiaal. Pure Jute streeft naar duurzaamheid op alle fronten, in de gehele keten, fairtrade, childlabourfree, ethically sourced. De jute die geimporteerd wordt is klimaat neutraal geproduceerd en officieel gecertificeerd. Naast de eigen producten verkoopt Pure Jute handgemaakte producten die gemaakt zijn door (kwetsbare) vrouwen in verschillende Fair Trade Programma’s.


Motivatie:

"Met duurzame, fairtrade en hippe geprinte jute tassen voor allerlei doelen, straal je de duurzame boodschap uit naar de maatschappij waarin wij leven, een wereld waarin we oog hebben voor mens en het milieu." Desiree Rasenberg


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Nieuwe economie, Werk

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Financiering, Marketing en communicatie, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2010

Website:
Pure Jute

Foto credits:
initiatief Pure Jute







<< Terug

Repair Cafe

Maatschappelijk initiatief Repair cafe

Weggooien? Mooi niet! Bij een Repair Cafe kan je samen spullen repareren, die anders weggegooid worden. Op de locatie waar het Repair Café wordt gehouden, is gereedschap en materiaal aanwezig om alle mogelijke reparaties uit te voeren. Op kleding, meubels, elektrische apparaten, fietsen, speelgoed etc. Ook reparatiedeskundigen zijn aanwezig, zoals elektriciens, naaisters, timmerlieden en fietsenmakers. Repair Cafe’s zijn ook ontmoetingsplekken. Stichting Repair Cafe biedt, sinds 2011, professionele ondersteuning aan lokale groepen in binnen- en buitenland die zelf hun eigen Repair Café willen beginnen.


Motivatie:

"We gooien zoveel spullen weg omdat we niet weten hoe we ze moeten repareren, of omdat reparatie te duur is. Door spullen samen te repareren, leren we weer de waarde van spullen kennen en besparen we grondstoffen." Martine Postma


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Repair Café

Foto credits:
initiatief Repair Café







<< Terug

Ring-Ring

Maatschappelijk initiatief Ring Ring

Fietsen zorgt voor een ‘triple win’ voor mens, natuur, architectuur, onze maatschappij en onze ‘spirit’. Fietsen maakt gelukkig, geeft je vrijheid en je beleeft soms zomaar de mooiste momenten onderweg naar werk, familie of activiteit. Een kick voor niks! Ring-Ring® wil graag het gebruik van de fiets stimuleren door aan de Fkm’s (fietskilometers) regelrechte voordelen te koppelen. En wel vanuit vier partijen: werkgevers, steden, ondernemers en zorgverzekeraars.


Motivatie:

"Fietsers lossen in één klap drie problemen op (gezondheid, CO2 en publieke ruimte. Fietsen is gezond, houdt de lucht schoon en neemt veel minder ruimte in beslag. Groene, vitale, leefbare steden voor mensen. Daar profiteert iedereen van, zowel maatschappelijk als financieel." Janine Hogendoorn


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Ring-Ring

Foto credits:
initiatief Ring-Ring







<< Terug

Pergola

Maatschappelijk initiatief Pergola

Pergola is een bijzondere vorm van biologisch dynamische landbouw. De bedrijfsvoering is open en transparant en kent vaste afnemers die als aandeelhouders van het bedrijf een deel van de oogst afnemen voor een vast bedrag. Klanten kunnen ook meewerken op het bedrijf. Deze vorm van landbouw komt uit Amerika.


Motivatie:

"Ik wil een bijdrage leveren aan versterking van de Pergola beweging in Nederland en de ervaringen die wij hebben opgedaan beschikbaar stellen aan anderen." Tineke Bakker


Thema(‘s):
Nieuwe economie, Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2004

Website:
De Oosterwaarde

Foto credits:
De Oosterwaarde







<< Terug

MUD JEANS

Maatschappelijk initiatief Mud jeans

Mud Jeans heeft ‘Lease a Jeans’ geïntroduceerd, een innovatief modeconcept dat mode niet alleen betaalbaar, maar ook écht duurzaam maakt. Mensen kunnen een duurzame jeans leasen voor een vast, laag bedrag per maand. De broek is gemaakt van biologisch en gerecycled katoen en wordt 100% verantwoord geproduceerd. Als een Mud Jeans door de drager wordt geretourneerd maakt de fabrikant daarvan weer een nieuwe jeans.
In Nederland verdwijnt per jaar 135 miljoen kilo katoen bij het restafval. Kledingverbanding zorgt voor 10% van de CO2 uitstoot wereldwijd.


Motivatie:

"In de circulaire economie dient afval als een grondstof voor iets nieuws. MUD Jeans probeert een impact te hebben op het milieu door minder grondstoffen te verbruiken. Want we weten allemaal: onze grondstoffen zijn niet oneindig." Bert van Son


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Financiering, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Mud Jeans

Foto credits:
initiatief Mud Jeans







<< Terug

KrijgdeKleertjes

Maatschappelijk initiatief Krijg de kleertjes

Dit is een online community waar ouders kinderspullen ruilen. Ruilen zorgt voor het verlengen van de levensduur van producten, en is daarom duurzaam. In feite is het de online variant van het traditionele geven van een tas vol spulletjes aan je buurvrouw of zus. Ouders kunnen de spullen waar hun kinderen te groot voor zijn geworden op de website aanbieden. Dat gebeurt niet per individueel item, maar per pakket.


Motivatie:

"KrijgdeKleertjes.nl hebben we met vier moeders opgestart. Onze belangrijkste drijfveer is duurzaamheid. Om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk kinderspullen hergebruikt worden." Cerian van Gestel


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Krijg de Kleertjes

Foto credits:
initiatief Krijg de Kleertjes







<< Terug

LENA the fashion library

Maatschappelijk initiatief lenalibraryLENA the fashion library is een kleding bibliotheek. Een oneindige kledingkast. Duurzaamheid staat centraal. Hergebruik geeft kleding een nieuw leven. De collectie is aangevuld met nieuwe items geproduceerd met respect voor mens, natuur en planeet.


Motivatie:

"Meer gebruiken en minder bezitten. De meeste mensen gebruiken maar een klein deel van hun kledingkast. En veel kleding wordt weggegooid, terwijl het maar weinig is gedragen. Verspilling! LENA maakt kleding delen aantrekkelijk." Elisa Jansen


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Nieuwe economie

Bereik (gebied):
Noord-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Financiering, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
LENA the Fashion Library

Foto credits:
initiatief LENA the Fashion Library







<< Terug

i-did slow fashion movement

Maatschappelijk initiatief I did

i-did slow fashion startte met een eigen duurzaam kledinglabel, dat geproduceerd werd door mensen die via i-did werkervaring opdeden. Inmiddels is i-did omgevormd tot een slow fashion movement, waar ‘overstock’ van Nederlandse modelabels wordt geredesigned, en daarna als nieuwe design artikelen weer in de keten gebracht wordt. Het atelier biedt jaarlijks aan 120 mensen een leer-werkplek.


Motivatie:

"In i-did komt heel veel bij elkaar: het inzetten van ingezameld textiel als waardevolle grondstof, het bieden van een re-integratie programma aan mensen die lastig aan het werk komen, gecombineer met mooi en duurzaam design." Mireille Geijsen


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Nieuwe economie, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
I-Did

Foto credits:
initiatief i-did slow fashion movement







<< Terug