Happy Factors

Happy Factors - Sustainable Movement | powered by GreenWish

Happy Factors faciliteert het proces om de maatschappelijke betrokkenheid van organisaties te vergroten. Happy Factors werkt vanuit de kracht en talenten van het individu. Mensen worden vanuit hun intrinsieke motivatie geactiveerd om te doen waar ze gelukkig van worden en wat bijdraagt aan het mooier maken van hun omgeving.


Motivatie:

"Geluk is de motor. Geluk brengt ons bij onszelf en staan we open voor veranderingen. We worden creatiever en gaan beter samenwerken om de grote opgaven aan te kunnen." Eric Spies


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2017

Website:
Happy Factors

Foto credits:
Initiatief Happy Factors







<< Terug

Welkom in Nederland

welkominnederlandproject

Welkom in Nederland is een nieuw project voor basisscholen. Kinderen van groep 8 geven in tekst en beeld uitleg over de Nederlandse cultuur. In boekvorm wordt dit overhandigt aan leeftijdgenootjes die nieuw zijn in Nederland


Motivatie:

Het moederschap in combinatie met de grote stroom vluchtelingen heeft mij doen besluiten om dit project te starten.
Kennis van de Nederlandse cultuur, overgedragen door leeftijdgenootjes zal ervoor zorgen dat vluchtelingen kinderen hier sneller op hun gemak zijn en beter zullen integreren. De ontmoeting met de Nederlandse kinderen geeft de nieuwe kinderen ook de gelegenheid om te vertellen over de cultuur in hun thuisland. Door op jonge leeftijd de gelijkenissen tussen elkaar te leren herkennen en de verschillen te leren respecteren, zullen de kinderen wanneer ze volwassen zijn op een positieve manier met elkaar om kunnen gaan.


Thema(‘s):
Educatie, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2016

Foto credits:
Initiatief Welkom in Nederland







<< Terug

Thuisafgehaald

Maatschappelijk initiatief Thuisafgehaald NL

Thuisafgehaald is een virtueel kookplein waar liefhebbers van lekker eten samenkomen. Of als je zelf geen kookwonder bent of gewoonweg een keertje geen tijd/zin hebt om iets lekkers te maken, dan kun je kijken wat er bij jou in de buurt aangeboden wordt. Je kunt er je eigengemaakte heerlijkheden delen met mensen uit jouw buurt.


Motivatie:

"Met ons initiatief willen we verspilling van voedsel tegengaan en ontmoetingen stimuleren. "Jan Thij Bakker


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Financiering

Jaar van aanmelding:
2012

Website:
Thuisafgehaald NL

Foto credits:
Initiatief Thuisafgehaald NL - Fleur Wiersma







<< Terug

Tientjes

Maatschappelijk initiatief Tientjes

Tientjes maakt dingen mogelijk voor een tientje. Tientjes daagt mensen met minder (geld) uit om in beweging te komen en hun passie, hun droom in de wereld te gaan zetten. Voor een tientje! Op de website vind je activiteiten voor een tientje of je kunt er zelf een aanbieden.


Motivatie:

"In 2009 kwam ik bij een vriendin die in dezelfde situatie zit als ik: bijstand, voedselbank, alleenstaand met 4 pubers. Ze zat in de put. We kregen het over talent, bezieling, kansen en hoe je die niet meer ziet, krijgt, hebt als er stomweg geen geld is: je sociale netwerk stort in, want je kunt nooit eens mee een terrasje op, verjaardagen en feestjes mijdt je: kost geld, je bent dag na dag aan het overleven. Je wensen en talenten zitten diep weggestopt. Toch als we praten over onze talenten, komt er weer vuur en passie: tenslotte heeft toch (denken wij) wel bijna elk mens iets waar hij warm en blij van wordt. En toen is Tientjes geboren: wij willen mensen die net zo moeilijk zitten als wij de kans gaan geven hun vuur terug te vinden." Erna Smeekens


Thema(‘s):
Nieuwe economie, Sociale cohesie en samenleving, Zelfredzaamheid

Bereik (gebied):
Noord-Brabant

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Tientjes

Foto credits:
Initiatief Tientjes







<< Terug

Tijd voor Eten

Maatschappelijk initiatief Tijd voor Eten

Tijd voor Eten werkt aan het idee om de tussenschoolse opvang anders te regelen, namelijk door op scholen tussen de middag gezonde maaltijden te serveren, zoveel mogelijk gemaakt van streekproducten. Als kinderen een gezonde maaltijd krijgen tussen de middag, gaan hun leerprestaties omhoog. In het concept hebben werkelozen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een belangrijke rol. Daarnaast pleit zij voor minder invloed van de suikerlobby op scholen.


Motivatie:

"Ik ben een lobby-ist voor een goed idee" Doris Voss


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel, Werk

Bereik (gebied):


Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2005

Website:
Tijd voor Eten

Foto credits:
Initiatief Tijd voor Eten







<< Terug

Tuintjedelen.nl

Maatschappelijk initiatief Tuintje delen

Tuintjedelen is idee voor een platform waarop mensen hun tuin letterlijk kunnen delen met iemand anders. Zo stimuleert het ontmoetingen tussen mensen.


Motivatie:

"Tuinieren is leuk en leerzaam. Ik heb er zelf altijd van genoten om in de tuin bezig te zijn. Mijn grootste motivatie zit hem echter in het bij elkaar brengen van mensen. Het delen is voor mij een belangrijke factor. Ik deel graag wat ik heb met anderen en ben er van overtuigd dat het belangrijk is dat meer mensen gaan delen." Silke Paap


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Tuintje Delen

Foto credits:
Initiatief Tuintje Delen







<< Terug

Urban Farming Food

Maatschappelijk initiatief Urban Food FarmingUrban Farming Food is een idee voor een platform waarmee stadsboeren de link kunnen leggen met bewoners rondom hun bedrijf. Geinteresseerden vullen hun boodschappenlijst in, en de stadboer kan op basis van die lijsten een teeltplan maken, en rechtstreeks aan de bewoners leveren. Wat de stadsboer niet zelf kan telen, wordt geleverd door boeren uit de regio.


Motivatie:

"Met dit project willen we een link leggen tussen vraag in de stad en stadsboeren. Daarnaast voorziet Urban Farming Food in een verdienmodel voor stadslandbouw." Mark Frederiks


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Urban Farming Food

Foto credits:
initiatief Urban Farming Food







<< Terug

Stichting La Oportunidad

Maatschappelijk initiatief Stichting La Oportunidad

Stichting La Oportunidad biedt opvang en ondersteuning aan straat en zwerfkinderen t/m 18 jaar in Colombia. Het gaat om kinderen met een licht verstandelijke handicap en/ of een zwakke begaafdheid, met bijkomende ernstige tot zeer ernstige gedragsproblematiek. De kinderen groeien op tussen bendes, drugs, alcohol en prostitutie. Veel van hen zijn verslaafd. La Oportunidad heeft een jeugdcentrum waar ze jongeren kan opvangen en programma’s kan draaien zoals La Mariela. Dit programma is gericht op preventie, door kinderen weerbaarder te maken en voor te lichten.


Motivatie:

"Ik werkte al jaren met kinderen die gedragsgestoord en licht verstandelijk gehandicapt zijn. Het probleemgedrag in kinderen spreekt mij ontzettend aan en het is een uitdaging om telkens weer een manier te vinden om probleemgedrag om te buigen. Tijdens mijn vakantie in Colombia zag ik de erbarmelijke omstandigheden voor deze kinderen. Ik ben mij gaan inzetten om hen te helpen naar een betere toekomst". Danny Pantekoek


Thema(‘s):
Internationale ontwikkeling, Sociale cohesie en samenleving, Zelfredzaamheid, Zorg en Welzijn

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2008

Website:
La Oportunidad

Foto credits:
Initiatief La Oportunidad







<< Terug

Social Unit

Maatschappelijk initiatief socialunit

Social Units zijn een soort bedstedes gemaakt van gerecycled plastic. Zij geven beschutting aan daklozen. De eerste Social Units zijn gemaakt in opdracht van het Leger des Heils. De Social Units worden gemaakt door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.


Motivatie:

"Als ik er zelf in lig dan heb ik een kampeergevoel. Of je je eigen plek hebt in de wereld." Wouter Kalis


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Sociale cohesie en samenleving

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Netwerken

Jaar van aanmelding:
2012

Website:
Social-Unit

Foto credits:
initiatief Social Unit







<< Terug

Stad+Kas

Maatschappelijk initiatief stadkasSTAD+KAS is een initiatief van vijf Westlandse bedrijven die met hun dagelijkse activiteiten veel kennis en kunde op doen in de tuinbouw- en bouwsector. Binnen STAD+KAS brengen zij de kennis en ervaring praktisch bijeen, combineren dit en realiseren projecten waarmee zij op een duurzame manier de tuinbouw naar de stad brengen. Ze ontwikkelen concepten voor stedelijke vernieuwing, met multifunctionele ontmoetingsplekken: combinaties van tuinbouw en zorg, sport, recreatie, bv als invulling van braakliggend terrein.


Motivatie:

"Er wordt veel gepraat over en onderzocht aan het onderwerp “urban farming”. Wat nodig is, is dat er geinvesteerd wordt in concrete initiatieven."Aad Wubben


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Stad+Kas

Foto credits:
initiatief Stad+Kas







<< Terug