Moeztuyn

Werkgevers kunnen met een moestuin in de directe werkomgeving heel veel voor hun medewerkers betekenen. Met een moestuin bij het bedrijf gaan medewerkers gezonder eten, kunnen ze beter ont-stressen en het proces van zaaien tot oogsten maakt gelukkig.

Gelukkige, gezonde en ontspannen medewerkers zorgen voor een verlaging van het ziekteverzuim én de werklocatie wordt een aantrekkelijke plek om weer naartoe te komen en in te vergaderen. En je bent ook nog eens heel interessant als nieuwe werkgever.

Als je samen de planten levend houdt en goed verzorgt, betekent dit dat het goed gaat met je team(s). Ze voelen de ruimte om goed voor zichzelf en de omgeving te zorgen door te zaaien, te ontspannen en te bewegen op de werkvloer. En je draagt ook nog eens bij aan biodiversiteit.

Moeztuyn veroorzaakt niet alleen moestuinen bij bedrijven en op bedrijventerreinen, maar ziet ook mooie toepassingen voor bijvoorbeeld het onderwijs, de ouderenzorg of op andere plekken waar mensen verbinding met elkaar willen aangaan.


Motivatie:

Zelf zaaien en oogsten maakt gelukkig en resulteert erin dat mensen beter voor zichzelf en hun leefomgeving zorgen.


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Natuur en groen, Sociaal, Voedsel, Zorg en Welzijn

Bereik (gebied):
Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel, Utrecht

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2021

Website:
https://www.moeztuyn.nl/

Foto credits:
Moeztuyn







<< Terug

Gelukkige Groentes

Gelukkige Groentes

Gelukkige Groentes is een kleinschalige groentetuin voor smaakvolle, verse, duurzame en lokale groentes.


Motivatie:

“Gelukkige Groentes is mijn antwoord op onze klimaatuitdagingen, achteruitgang van biodiversiteit en onze bodems. Door onze voedselketen lokaal en gezamenlijk te organiseren wil ik laten zien dat kleinschalige initiatieven wel degelijk een bijdrage kunnen leveren aan mondiale uitdagingen. Dit doe ik door mensen te betrekken, bewust te maken en verbinden aan voedselproductie en natuur. Het transparant maken van productiekosten van voedsel en de organisatie hiervan binnen een gemeenschap leidt tot mooie, gezonde en smaakvolle producten. Dit in combinatie met een herstel van de aarde en zekerheid voor de boer maakt dat we lokaal prachtig voedsel kunnen telen waar iedereen gelukkig van wordt.” Sam Emons


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Natuur en groen, Voedsel

Bereik (gebied):
Gelderland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2020

Website:
Gelukkige Groentes

Foto credits:
Initiatief Gelukkige Groentes







<< Terug

ARBRES Voedselbossen

Arbres Initiatief

ARBRES wil samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voedselbossen voor overheden, particulieren en agrariërs gaan realiseren en onderhouden. We leren mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hoe ze dit zelf kunnen doen zodat ze ook op een andere plek aan de slag kunnen. Ze kunnen zo op hun eigen tempo ook een bijdrage leveren aan een duurzamere en mooiere toekomst voor de landbouw en de wereld. Er is een pilot op Landgoed Grootstal bij Nijmegen en er is een wens om uit te breiden naar meer plekken, te beginnen in de provincie Gelderland.


Motivatie:

“Ik heb een missie om biodiversiteit en voedselzekerheid te waarborgen voor de toekomst. Het aanleggen van voedselbossen draagt daar aan bij”. Frank de Gram


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Natuur en groen, Voedsel, Zorg en Welzijn

Bereik (gebied):
Gelderland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
Arbres Voedselbossen

Foto credits:
Initiatief ARBRES Voedselbossen







<< Terug

The Ketchup Project

Van waste naar taste | The Ketchup Project

In ontwikkelingslanden gaat meer dan 40% van de goede oogst van kleinschalige boeren verloren als gevolg van een grillige afzetmarkt. Enorm zonde, van de oogst én voor de boeren! Samen met de boeren in Kenia droogt The Ketchup Project een deel van de oogst, waardoor het veel langer houdbaar blijft. Van die gedroogde producten kun je vervolgens allerlei heerlijke producten maken, zoals ketchup! Zo voorkomen we samen verspilling en hebben de boeren zicht op stabiele, goede inkomsten.


Motivatie:

“Het enorme oogstverlies van kleinschalige boeren wereldwijd is een onderkend probleem, terwijl het is zo zonde is voor alles en iedereen! Voor de boeren, van de oogst, voor onze planeet. Door een nieuwe keten op te zetten laten we zien dat het ook anders kan.” Birte Ketting en Anne Janssens


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
The Ketchup Project

Foto credits:
The Ketchup Project en ASN Bank/Josje Deekens.







<< Terug

Beeolocal

beeolocal

Beeolocal is dé plek om lokale honing te ontdekken. Vul jouw locatie in op Beeolocal en zie welke imkers hun honing verkopen bij jouw in de buurt.


Motivatie:

" Het idee voor Beeolocal ontstond na een van de vele niesbuien als gevolg van hooikoorts. Na wat zoeken op het internet werd honing als mogelijke oplossing genoemd. Maar waar koop je die lokale honing? Na uren zoeken kwam ik een mogelijke locatie tegen. Dat moet makkelijker kunnen dacht ik en zo ontstond Beeolocal. " Victor van Gaasbeeek


Thema(‘s):
Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Beeolocal

Foto credits:
Victor van Gaasbeek







<< Terug

 

 

Vallei Vis

Maatschappelijk initiatief Vallei Vis

Vers van de pers, verantwoord lekkere vis, wie wil dat nou niet? Vallei vis is een verantwoorde viskwekerij die zich wil gaan vestigen bij een papierfabriek in de Food Valley regio. In 2011 is gestart met een kleine kweekproef met forel.


Motivatie:

"Jeroen heeft een grote passie voor vis(kweek) en lesgeven. Al zijn hele leven wil hij niets liever dan met vis werken. De afgelopen jaren heeft hij veel ervaring opgedaan bij diverse werkgevers en hij wil nu graag de opgedane kennis ook zelf toepassen. Ik werk sinds 2007 bij adviesbureau Wing. Tijdens mijn werk ben ik vaak met andere maatschappelijke partijen en overheden aan het verkennen hoe Nederland "beter kan". Ik wil graag zelf daar een steentje aan bijdragen door niet alleen kennis te delen maar ook mensen weer meer te betrekken bij voedselproductie. Vallei Vis zou een fantastische leerschool voor mij maar ook voor anderen kunnen zijn." Harm Luisman


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Crowdfunding campagnes, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2010

Website:
Vallei Vis

Foto credits:
Initiatief Vallei Vis







<< Terug

Van Haver tot Gort (betaalbaar biologisch eten)

Maatschappelijk initiatief Van Haver tot Gort

Het doel van Van Haver tot Gort is het toegankelijker maken van een groot assortiment biologische producten tegen lagere prijzen dan mensen gewend zijn. De producten worden centraal ingekocht, door de klant via de webwinkel besteld en gedistribueerd via Haverpunten bij mensen thuis. Hierdoor worden ook sociale netwerken versterkt. De stichting wil mensen bewust maken van goede voeding en aanverwante producten. Van Haver tot Gort is opgericht door twee moeders met liefde voor lekker en biologisch eten.


Motivatie:

"Er zijn heel veel gebieden in Nederland waar het moeilijk is om aan biologische producten te komen, omdat de natuurvoedingszaken te ver weg zijn, en het aanbod in de plaatselijke buurtsuper zeer beperkt is. Doordat we een webwinkel hebben waar iedereen kan bestellen is het mogelijk om ook in kleinere gemeenten een afhaalpunt te hebben waar mensen uit de buurt biologische producten kunnen ophalen. "Vera Verrips


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Van Haver Tot Gort

Foto credits:
Initiatief Van Haver Tot Gort facebook







<< Terug

Villa Eeckhoorn

Maatschappelijk initiatief Villa Eeckhoorn

Stichting RichtingGroen wil jongeren op een speelse en interactieve manier stimuleren om samen een gezonde eetcultuur te ontwikkelen. Villa Eeckhoorn is een serious game. Begin 2015 is Villa Eeckhoorn.nl via Snappet op 600 basisscholen voor de groepen 7 en 8 in het lesprogramma opgenomen.


Motivatie:

"Bijna een derde van de basisschool leerlingen krijgt 's morgens geen ontbijt. Door goed gezond te eten blijf je fit en kun je beter leren. Jongeren krijgen thuis en op school niet tot nauwelijks voedingsonderwijs of 'eetles' waarin informatie wordt gegeven over bijvoorbeeld de noodzaak van vitamines, vezels, voordelen van biologische voedingsmiddelen en dergelijk". Ingrid Kluvers


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland, Noord-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Marketing en communicatie

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Villa Eeckhoorn

Foto credits:
Initiatief Villa Eeckhoorn







<< Terug

Week van de Smaak

Maatschappelijk initiatief Week van de Smaak

De Week van de Smaak is de lekkerste week van het jaar, met honderden activiteiten door het hele land. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd rond voedsel, en een held van de smaak verkozen.


Motivatie:

"De Week van de Smaak is een initiatief van verschillende organisaties. Wij willen aandacht vragen voor lokale, biologische en seizoensproducten." Rene de Bruin


Thema(‘s):
Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2011

Website:
Week van de Smaak

Foto credits:
Initiatief Week van de Smaak website







<< Terug

Urban Farming Food

Maatschappelijk initiatief Urban Food FarmingUrban Farming Food is een idee voor een platform waarmee stadsboeren de link kunnen leggen met bewoners rondom hun bedrijf. Geinteresseerden vullen hun boodschappenlijst in, en de stadboer kan op basis van die lijsten een teeltplan maken, en rechtstreeks aan de bewoners leveren. Wat de stadsboer niet zelf kan telen, wordt geleverd door boeren uit de regio.


Motivatie:

"Met dit project willen we een link leggen tussen vraag in de stad en stadsboeren. Daarnaast voorziet Urban Farming Food in een verdienmodel voor stadslandbouw." Mark Frederiks


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Urban Farming Food

Foto credits:
initiatief Urban Farming Food







<< Terug