The Ketchup Project

Van waste naar taste | The Ketchup Project

In ontwikkelingslanden gaat meer dan 40% van de goede oogst van kleinschalige boeren verloren als gevolg van een grillige afzetmarkt. Enorm zonde, van de oogst én voor de boeren! Samen met de boeren in Kenia droogt The Ketchup Project een deel van de oogst, waardoor het veel langer houdbaar blijft. Van die gedroogde producten kun je vervolgens allerlei heerlijke producten maken, zoals ketchup! Zo voorkomen we samen verspilling en hebben de boeren zicht op stabiele, goede inkomsten.


Motivatie:

“Het enorme oogstverlies van kleinschalige boeren wereldwijd is een onderkend probleem, terwijl het is zo zonde is voor alles en iedereen! Voor de boeren, van de oogst, voor onze planeet. Door een nieuwe keten op te zetten laten we zien dat het ook anders kan.” Birte Ketting en Anne Janssens


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2019

Website:
The Ketchup Project

Foto credits:
The Ketchup Project en ASN Bank/Josje Deekens.







<< Terug

Beeolocal

beeolocal

Beeolocal is dé plek om lokale honing te ontdekken. Vul jouw locatie in op Beeolocal en zie welke imkers hun honing verkopen bij jouw in de buurt.


Motivatie:

" Het idee voor Beeolocal ontstond na een van de vele niesbuien als gevolg van hooikoorts. Na wat zoeken op het internet werd honing als mogelijke oplossing genoemd. Maar waar koop je die lokale honing? Na uren zoeken kwam ik een mogelijke locatie tegen. Dat moet makkelijker kunnen dacht ik en zo ontstond Beeolocal. " Victor van Gaasbeeek


Thema(‘s):
Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord

Jaar van aanmelding:
2018

Website:
Beeolocal

Foto credits:
Victor van Gaasbeek







<< Terug

 

 

Vallei Vis

Maatschappelijk initiatief Vallei Vis

Vers van de pers, verantwoord lekkere vis, wie wil dat nou niet? Vallei vis is een verantwoorde viskwekerij die zich wil gaan vestigen bij een papierfabriek in de Food Valley regio. In 2011 is gestart met een kleine kweekproef met forel.


Motivatie:

"Jeroen heeft een grote passie voor vis(kweek) en lesgeven. Al zijn hele leven wil hij niets liever dan met vis werken. De afgelopen jaren heeft hij veel ervaring opgedaan bij diverse werkgevers en hij wil nu graag de opgedane kennis ook zelf toepassen. Ik werk sinds 2007 bij adviesbureau Wing. Tijdens mijn werk ben ik vaak met andere maatschappelijke partijen en overheden aan het verkennen hoe Nederland "beter kan". Ik wil graag zelf daar een steentje aan bijdragen door niet alleen kennis te delen maar ook mensen weer meer te betrekken bij voedselproductie. Vallei Vis zou een fantastische leerschool voor mij maar ook voor anderen kunnen zijn." Harm Luisman


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Crowdfunding campagnes, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2010

Website:
Vallei Vis

Foto credits:
Initiatief Vallei Vis







<< Terug

Van Haver tot Gort (betaalbaar biologisch eten)

Maatschappelijk initiatief Van Haver tot Gort

Het doel van Van Haver tot Gort is het toegankelijker maken van een groot assortiment biologische producten tegen lagere prijzen dan mensen gewend zijn. De producten worden centraal ingekocht, door de klant via de webwinkel besteld en gedistribueerd via Haverpunten bij mensen thuis. Hierdoor worden ook sociale netwerken versterkt. De stichting wil mensen bewust maken van goede voeding en aanverwante producten. Van Haver tot Gort is opgericht door twee moeders met liefde voor lekker en biologisch eten.


Motivatie:

"Er zijn heel veel gebieden in Nederland waar het moeilijk is om aan biologische producten te komen, omdat de natuurvoedingszaken te ver weg zijn, en het aanbod in de plaatselijke buurtsuper zeer beperkt is. Doordat we een webwinkel hebben waar iedereen kan bestellen is het mogelijk om ook in kleinere gemeenten een afhaalpunt te hebben waar mensen uit de buurt biologische producten kunnen ophalen. "Vera Verrips


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Van Haver Tot Gort

Foto credits:
Initiatief Van Haver Tot Gort facebook







<< Terug

Villa Eeckhoorn

Maatschappelijk initiatief Villa Eeckhoorn

Stichting RichtingGroen wil jongeren op een speelse en interactieve manier stimuleren om samen een gezonde eetcultuur te ontwikkelen. Villa Eeckhoorn is een serious game. Begin 2015 is Villa Eeckhoorn.nl via Snappet op 600 basisscholen voor de groepen 7 en 8 in het lesprogramma opgenomen.


Motivatie:

"Bijna een derde van de basisschool leerlingen krijgt 's morgens geen ontbijt. Door goed gezond te eten blijf je fit en kun je beter leren. Jongeren krijgen thuis en op school niet tot nauwelijks voedingsonderwijs of 'eetles' waarin informatie wordt gegeven over bijvoorbeeld de noodzaak van vitamines, vezels, voordelen van biologische voedingsmiddelen en dergelijk". Ingrid Kluvers


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Educatie, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland, Noord-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Marketing en communicatie

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Villa Eeckhoorn

Foto credits:
Initiatief Villa Eeckhoorn







<< Terug

Week van de Smaak

Maatschappelijk initiatief Week van de Smaak

De Week van de Smaak is de lekkerste week van het jaar, met honderden activiteiten door het hele land. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd rond voedsel, en een held van de smaak verkozen.


Motivatie:

"De Week van de Smaak is een initiatief van verschillende organisaties. Wij willen aandacht vragen voor lokale, biologische en seizoensproducten." Rene de Bruin


Thema(‘s):
Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2011

Website:
Week van de Smaak

Foto credits:
Initiatief Week van de Smaak website







<< Terug

Thuisafgehaald

Maatschappelijk initiatief Thuisafgehaald NL

Thuisafgehaald is een virtueel kookplein waar liefhebbers van lekker eten samenkomen. Of als je zelf geen kookwonder bent of gewoonweg een keertje geen tijd/zin hebt om iets lekkers te maken, dan kun je kijken wat er bij jou in de buurt aangeboden wordt. Je kunt er je eigengemaakte heerlijkheden delen met mensen uit jouw buurt.


Motivatie:

"Met ons initiatief willen we verspilling van voedsel tegengaan en ontmoetingen stimuleren. "Jan Thij Bakker


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Financiering

Jaar van aanmelding:
2012

Website:
Thuisafgehaald NL

Foto credits:
Initiatief Thuisafgehaald NL - Fleur Wiersma







<< Terug

Tijd voor Eten

Maatschappelijk initiatief Tijd voor Eten

Tijd voor Eten werkt aan het idee om de tussenschoolse opvang anders te regelen, namelijk door op scholen tussen de middag gezonde maaltijden te serveren, zoveel mogelijk gemaakt van streekproducten. Als kinderen een gezonde maaltijd krijgen tussen de middag, gaan hun leerprestaties omhoog. In het concept hebben werkelozen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een belangrijke rol. Daarnaast pleit zij voor minder invloed van de suikerlobby op scholen.


Motivatie:

"Ik ben een lobby-ist voor een goed idee" Doris Voss


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel, Werk

Bereik (gebied):


Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2005

Website:
Tijd voor Eten

Foto credits:
Initiatief Tijd voor Eten







<< Terug

Urban Farming Food

Maatschappelijk initiatief Urban Food FarmingUrban Farming Food is een idee voor een platform waarmee stadsboeren de link kunnen leggen met bewoners rondom hun bedrijf. Geinteresseerden vullen hun boodschappenlijst in, en de stadboer kan op basis van die lijsten een teeltplan maken, en rechtstreeks aan de bewoners leveren. Wat de stadsboer niet zelf kan telen, wordt geleverd door boeren uit de regio.


Motivatie:

"Met dit project willen we een link leggen tussen vraag in de stad en stadsboeren. Daarnaast voorziet Urban Farming Food in een verdienmodel voor stadslandbouw." Mark Frederiks


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Urban Farming Food

Foto credits:
initiatief Urban Farming Food







<< Terug

Stichting Goede Vissers-Goede Vis op het bord

Maatschappelijk initiatief stichtinggoedevissersGoede Vissers vissen met respect voor de zee. Ze gebruiken grotere mazen, richten zich op gezonde visbestanden en minder gangbare soorten en hebben minder bijvangst. Hun vis is verkrijgbaar bij de vissers zelf, op biologische boerenmarkten en in de diverse restaurants. Op www.goedevissers.nl vertellen de vissers hun verhaal. Via het scheepsnummer kunnen mensen zelf opzoeken wie hun vis heeft gevangen, waar en hoe. Door de korte keten is de vis met verhaal ook nog eens supervers! De meerwaarde daarvan is voor de visser als stimulans om met extra zorg te (blijven) vissen.


Motivatie:

"Kies je voor goede vis op je bord dan kies je voor vis van een goede visser, want de visser maakt het verschil." Jan en Barbara Geertsema


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Netwerken

Jaar van aanmelding:
2013

Website:
Goede Vissers

Foto credits:
initiatief Goede Vissers







<< Terug