Tijd voor Eten

Maatschappelijk initiatief Tijd voor Eten

Tijd voor Eten werkt aan het idee om de tussenschoolse opvang anders te regelen, namelijk door op scholen tussen de middag gezonde maaltijden te serveren, zoveel mogelijk gemaakt van streekproducten. Als kinderen een gezonde maaltijd krijgen tussen de middag, gaan hun leerprestaties omhoog. In het concept hebben werkelozen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een belangrijke rol. Daarnaast pleit zij voor minder invloed van de suikerlobby op scholen.


Motivatie:

"Ik ben een lobby-ist voor een goed idee" Doris Voss


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel, Werk

Bereik (gebied):


Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2005

Website:
Tijd voor Eten

Foto credits:
Initiatief Tijd voor Eten







<< Terug

Stichting Goede Vissers-Goede Vis op het bord

Maatschappelijk initiatief stichtinggoedevissersGoede Vissers vissen met respect voor de zee. Ze gebruiken grotere mazen, richten zich op gezonde visbestanden en minder gangbare soorten en hebben minder bijvangst. Hun vis is verkrijgbaar bij de vissers zelf, op biologische boerenmarkten en in de diverse restaurants. Op www.goedevissers.nl vertellen de vissers hun verhaal. Via het scheepsnummer kunnen mensen zelf opzoeken wie hun vis heeft gevangen, waar en hoe. Door de korte keten is de vis met verhaal ook nog eens supervers! De meerwaarde daarvan is voor de visser als stimulans om met extra zorg te (blijven) vissen.


Motivatie:

"Kies je voor goede vis op je bord dan kies je voor vis van een goede visser, want de visser maakt het verschil." Jan en Barbara Geertsema


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Netwerken

Jaar van aanmelding:
2013

Website:
Goede Vissers

Foto credits:
initiatief Goede Vissers







<< Terug

Ruud Maaz: Puur & Onverpakt

Maatschappelijk initiatief ruudmaaz4

Food (pure lekkere producten) & Non-food, onverpakt aan huis afgeleverd. Ruud Maaz was een van de eerste online plekken waar je lokaal voedsel kon bestellen. Door logistieke proces van afvullen (uit bulk), wegbrengen, weer inzamelen, schoonmaken en opnieuw afvullen lokaal (in dezelfde stad) te doen, is het duurzaam. RuudMaaz is enige jaren actief geweest in de regio Amsterdam. Helaas moest deze trendsetter in 2014 de deuren sluiten, vanwege onvoldoende aanlsuiting op de markt.


Motivatie:

"Ik verbaas me enorm over de lange afstanden die onze boodschappen afleggen, terwijl dichtbij ook zoveel lekkers te vinden is.’ Devi


Thema(‘s):
Energie en klimaat, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2010

Foto credits:
initiatief Ruud Maaz







<< Terug

Smaak te Pakken

Maatschappelijk initiatief smaak te pakkenDe Smaak te Pakken is een unieke methode om kinderen bewust te maken van de relatie tussen gezonde voeding, natuur en zichzelf. De Smaak te Pakken ontwikkelt lesprogramma’s voor scholen en kinderopvang en organiseert zowel binnen- als buitenschools kookactiviteiten met kinderen. Ervaren staat centraal!


Motivatie:

"Kinderen kunnen genieten van zoiets simpels als zelf kastanjes roosteren of kruiden zoeken voor in een salade. Hiertoe moeten ze wel toe worden verleid." Esther Boukema


Thema(‘s):
Educatie, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2004

Website:
Smaak te pakken

Foto credits:
initiatief de Smaak te Pakken







<< Terug

Stad+Kas

Maatschappelijk initiatief stadkasSTAD+KAS is een initiatief van vijf Westlandse bedrijven die met hun dagelijkse activiteiten veel kennis en kunde op doen in de tuinbouw- en bouwsector. Binnen STAD+KAS brengen zij de kennis en ervaring praktisch bijeen, combineren dit en realiseren projecten waarmee zij op een duurzame manier de tuinbouw naar de stad brengen. Ze ontwikkelen concepten voor stedelijke vernieuwing, met multifunctionele ontmoetingsplekken: combinaties van tuinbouw en zorg, sport, recreatie, bv als invulling van braakliggend terrein.


Motivatie:

"Er wordt veel gepraat over en onderzocht aan het onderwerp “urban farming”. Wat nodig is, is dat er geinvesteerd wordt in concrete initiatieven."Aad Wubben


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Stad+Kas

Foto credits:
initiatief Stad+Kas







<< Terug

Puur Pannenkoek

Maatschappelijk initiatief puurpannekoek

Het concept is, de ontwikkeling van een serie pannenkoekenmixen op volledig biologische basis, onder de naam: Puur Pannenkoek! Ook de verpakking wordt duurzaam gemaakt, door mensen op afstand van de arbeidsmarkt.


Motivatie:

"Vanuit mijn visie op goede en verantwoorde voeding, wil ik een product op de markt brengen dat, naast de eigenschappen waaraan een kwaliteitsproduct moet voldoen, ook aantoonbaar recht doet aan de eisen van eerlijke en duurzame productie en handel. " Henk Buis


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel, Werk

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Crowdfunding campagnes, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2012

Website:
Puur Pannenkoek

Foto credits:
initiatief Puur Pannenkoek







<< Terug

Pergola

Maatschappelijk initiatief Pergola

Pergola is een bijzondere vorm van biologisch dynamische landbouw. De bedrijfsvoering is open en transparant en kent vaste afnemers die als aandeelhouders van het bedrijf een deel van de oogst afnemen voor een vast bedrag. Klanten kunnen ook meewerken op het bedrijf. Deze vorm van landbouw komt uit Amerika.


Motivatie:

"Ik wil een bijdrage leveren aan versterking van de Pergola beweging in Nederland en de ervaringen die wij hebben opgedaan beschikbaar stellen aan anderen." Tineke Bakker


Thema(‘s):
Nieuwe economie, Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2004

Website:
De Oosterwaarde

Foto credits:
De Oosterwaarde







<< Terug

Pluk de Stad

Maatschappelijk initiatief Pluk de stad

Het is zonde dat er zo veel eetbare bomen en planten in de stad groeien die niet geplukt worden. De website Pluk de Stad informeert en stimuleeert mensen om de rijkdom aan gezonde, wilde planten die er in de stad is, ook te gebruiken.


Motivatie:

"Het is echt mijn droom als steden eetbaar worden en ik overal vers fruit, noten en planten kan gaan plukken in de toekomst. Bovendien vind ik het enorm interessant om zelf een groot project op te zetten en met veel mensen samen te werken." Elma Roelvink


Thema(‘s):
Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2010

Website:
Pluk de Stad

Foto credits:
initiatief Pluk de stad







<< Terug

Moes/kruidentuin landgoed Wolfslaar

Maatschappelijk initiatief moestuinwolfslaar

Op het landgoed Wolfslaar bij Breda is een moestuin/kruidentuin gerealiseerd. De historische moestuin ligt naast het grote huis en 1 sterrestaurant op het landgoed. De moestuin is een voorbeeldtuin voor wandelaars, bezoekers van het milieu educatief centrum wat er naast ligt en voor de klanten van het restaurant.


Motivatie:

"Een moestuin hoort gewoon bij een landgoed, maar vooral wil ik een lans breken voor lokaal voedsel en een mate van zelfvoorzienend zijn." Olga Kroes


Thema(‘s):
Educatie, Kunst en cultuur, Sociale cohesie en samenleving, Voedsel

Bereik (gebied):
Noord-Brabant

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2012

Website:
Breda Duursaam

Foto credits:
initiatief moestuin Wolfslaar







<< Terug

My Farm

Maatschappelijk initiatief My Farm App

My farm is een mobiele applicatie waarmee eerlijk boodschappen doen leuk en simpel is. Je scant je klantenkaart eenmalig in de supermarkt en vervolgens geef je ‘je boerderij vorm’: de plek waar jouw producten vandaan komen. Je boodschappen worden gescreend op milieu- en diervriendelijkheid en een eerlijke prijs. Iedere keer dat je boodschappen doet worden jouw scores automatisch bijgewerkt. Indien gewenst, ontvang je automatisch feedback op je aankoopgedrag.


Motivatie:

"Ik houd van ondernemen: van een idee iets concreets maken. Daarnaast wil ik graag bijdragen aan een gedragsverandering." Timo Spijkerboer


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
EmpoweringPeople

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
My Farm App

Foto credits:
Initiatief My Farm website







<< Terug