BORO*ATELIER

Boro Atelier

BORO*ATELIER is een kleurrijke, natuurlijk naai- en productie atelier en verffabriek ineen in Amsterdam met een missie: de textielindustrie socialer en duurzamer maken. BORO begeleidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt  en gebruikt bijzondere oude ambachten die toepast worden in een moderne setting. Oude verftechnieken worden vertaald naar recepten waardoor deze kunnen worden opgeschaald. De textielverfindustrie is namelijk een van de meest vervuilende ter wereld en zorgt voor enorme milieuproblemen elders. Met reststromen uit de stad (koffie, resten van groenten, oud ijzer e.d.) kan BORO textiel kleuren. Een tweede innovatie die in ontwikkeling is, is de productie van natuurlijke pigmenten voor kleurkrijt en markeerstiften.


Motivatie:

“Boro betekent in het Japans ‘gebruik alles, verspil niets’ En dat is precies onze missie Wij willen niets verspillen of verloren laten gaan: geen grondstoffen, geen talenten van mensen, geen kennis.” - Lotje Terra


Thema(‘s):
Arbeidsparticipatie, Circulaire Economie, Duurzaamheid, Werk

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2022

Website:
Boro Atelier

Foto credits:
Boro Atelier







<< Terug

Yoba Gambia

Maatschappelijk Initiatief Yoba Powered by GreenWish

Yoba-Gambia is een leer-/werkbedrijf in de bouw- en meubelmakerij in Gambia, gevestigd in Kololi. Jonge jongens worden opgeleid tot timmerman en meisjes kunnen aan de slag in een naai-atelier. Doel is deze jongeren een kans geven op werk.


Motivatie:

"Veel Afrikanen dromen van een toekomst in het 'rijke Westen'. Dat geldt niet voor Omar. Zijn droom is iets te betekenen voor de jongeren in zijn eigen land Gambia. Al sinds zijn vroege jeugd heeft hij die droom. Hij heeft zijn scholing opgedaan in Ivoorkust en Senegal en is volledig geschoold timmerman." Jannie Eisen


Thema(‘s):
Internationale ontwikkeling, Werk, Zelfredzaamheid

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2007

Website:
Yoba Gambia

Foto credits:
Initiatief Yoba Gambia







<< Terug

Tijd voor Eten

Maatschappelijk initiatief Tijd voor Eten

Tijd voor Eten werkt aan het idee om de tussenschoolse opvang anders te regelen, namelijk door op scholen tussen de middag gezonde maaltijden te serveren, zoveel mogelijk gemaakt van streekproducten. Als kinderen een gezonde maaltijd krijgen tussen de middag, gaan hun leerprestaties omhoog. In het concept hebben werkelozen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een belangrijke rol. Daarnaast pleit zij voor minder invloed van de suikerlobby op scholen.


Motivatie:

"Ik ben een lobby-ist voor een goed idee" Doris Voss


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Voedsel, Werk

Bereik (gebied):


Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2005

Website:
Tijd voor Eten

Foto credits:
Initiatief Tijd voor Eten







<< Terug

SocialStart

Maatschappelijk initiatief socialstart

SocialStart koppelt net-afgestudeerde talenten voor de duur van een half jaar aan negen bestaande non-profitorganisaties in Amsterdam. Tijdens dat half jaar worden zij intensief begeleid om in die zes maanden sociaal ondernemerschap binnen de non-profitorganisaties te brengen of een eigen sociale onderneming op te zetten.


Motivatie:

"Als Firma Hoe Dan Wel slaan wij bruggen tussen de generaties en verschillende manieren van werken. De instituties zijn goed in lange termijn denken en continuiteit, de jonge generatie is goed in projectmatig en commercieel denken. Wij denken dat deze twee werelden van elkaar kunnen leren en dat een inbedding van nieuwe sociale ondernemingen winst is." Inger van Nes


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Werk

Bereik (gebied):
Noord-Holland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, EmpoweringPeople, Organisatie

Jaar van aanmelding:
2014

Website:
Social Start

Foto credits:
initiatief Social Start







<< Terug

Pure Jute

Maatschappelijk initiatief Pure Jute

Pure Jute verkoopt tassen van eerlijk materiaal. Pure Jute streeft naar duurzaamheid op alle fronten, in de gehele keten, fairtrade, childlabourfree, ethically sourced. De jute die geimporteerd wordt is klimaat neutraal geproduceerd en officieel gecertificeerd. Naast de eigen producten verkoopt Pure Jute handgemaakte producten die gemaakt zijn door (kwetsbare) vrouwen in verschillende Fair Trade Programma’s.


Motivatie:

"Met duurzame, fairtrade en hippe geprinte jute tassen voor allerlei doelen, straal je de duurzame boodschap uit naar de maatschappij waarin wij leven, een wereld waarin we oog hebben voor mens en het milieu." Desiree Rasenberg


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Energie en klimaat, Nieuwe economie, Werk

Bereik (gebied):
Buitenland

Bijdrage GreenWish:
Financiering, Marketing en communicatie, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2010

Website:
Pure Jute

Foto credits:
initiatief Pure Jute







<< Terug

Puur Pannenkoek

Maatschappelijk initiatief puurpannekoek

Het concept is, de ontwikkeling van een serie pannenkoekenmixen op volledig biologische basis, onder de naam: Puur Pannenkoek! Ook de verpakking wordt duurzaam gemaakt, door mensen op afstand van de arbeidsmarkt.


Motivatie:

"Vanuit mijn visie op goede en verantwoorde voeding, wil ik een product op de markt brengen dat, naast de eigenschappen waaraan een kwaliteitsproduct moet voldoen, ook aantoonbaar recht doet aan de eisen van eerlijke en duurzame productie en handel. " Henk Buis


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Voedsel, Werk

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Crowdfunding campagnes, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2012

Website:
Puur Pannenkoek

Foto credits:
initiatief Puur Pannenkoek







<< Terug

RESCUED!

Maatschappelijk initiatief rescued

De missie van RESCUED! is mensen de schoonheid en creativiteit te laten beleven van hergebruik van materialen tot inspirerende nieuwe producten. De mensen achter RESCUED! zijn goed in recycling, maar nog beter in Upcycling. Mooie producten, gemaakt door mensen op afstand van de arbeidsmarkt komen via RESCUED! op de Europese markt.


Motivatie:

"Wij laten zien dat je van oude materialen nieuwe producten kunt maken" Hans Peter Vles


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Werk

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Netwerken, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2011

Website:
RESCUED!

Foto credits:
initiatief RESCUED!







<< Terug

RAMBLER (RMBLR)

Maatschappelijk initiatief rmblr

RAMBLER (RMBLR) is een streetwear merk van straatjongeren. Jongeren uit opvanghuizen zijn de stijliconen van kledingstukken die naar hen worden vernoemd en die ze zelf kunnen ontwerpen, maken en verkopen. Hiermee krijgen zij een platform en een deel van de verkoop. Een streetwear label met roots echt van de straat. Na een verkoopstart met T-shirts van Londense jongeren is het doel collecties van straatjongeren vanuit RAMBLER studio’s in uiteenlopende steden op de markt te brengen. Als voorloper zijn eerste samples gemaakt met een groep straatjongeren in Amsterdam en in Sao Paulo. Het streven (bij aanmelding in 2009) was een studio in Amsterdam te openen, waar straatjongeren dagelijks kunnen binnenlopen om hun shirt te maken en te verkopen. Dat is gelukt! In Amsterdam en Berlijn zijn Rambler studio’s.


Motivatie:

"Door hun leefsituatie hebben de jongeren veel creativiteit en vrijheid om zich in te uiten. Dit is te zien in sterke teksten, tekeningen en kledingstijlen. " Carmen van der Vecht


Thema(‘s):
Sociale cohesie en samenleving, Werk, Zelfredzaamheid

Bereik (gebied):
Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2009

Website:
Rambler - Sustainable Streetwear

Foto credits:
initiatief Rambler







<< Terug

Matchpoint

Maatschappelijk initiatief MKB Eindhoven

MKB Eindhoven is een zelfstandige vereniging van het midden en kleinbedrijf in Eindhoven. Zij bieden arbeidsmarktprojecten in een keten aan, met als onderwerpen bijvoorbeeld reïntgeratie en jeugdwerkeloosheid.


Motivatie:

"MKB Eindhoven werkt samen met instanties die mensen bemiddelen naar werk. Partijen die bemiddelen voor werkzoekenden bereiken het MKB niet goed. Ook de ondernemer heeft begeleiding nodig, want beide partijen spreken vaak een andere taal. We blijven steeds cirkels draaien doordat de instanties niet genoeg formatie hebben om de ondernemers goed te begeleiden. Ik ben ervan overtuigd dat we betere resultaten boeken als we de ondernemers rechtstreeks informeren en betrekken." Eveline Meister


Thema(‘s):
Werk

Bereik (gebied):
Noord-Brabant

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Opzetten business of projectplan

Jaar van aanmelding:
2010

Website:
MKB Eindhoven







<< Terug

Kiss & Tell

Maatschappelijk initiatief Kiss and tell

KISS AND TELL is een eerlijk en duurzaam modemerk, dat draait om handgeweven zijden stoffen en oude Indiase technieken.


Motivatie:

"Mijn motivatie is om mooie mode te maken op een mens en milieu vriendelijke manier."Bahareh Panjeh Shahi"


Thema(‘s):
Duurzaamheid, Internationale ontwikkeling, Werk

Bereik (gebied):
Buitenland, Nederland

Bijdrage GreenWish:
Coaching/klankbord, Financiering, Marketing en communicatie, Netwerken

Jaar van aanmelding:
2011

Website:
KISS AND TELL - Facebookpagina

Foto credits:
initiatief Kiss and Tell







<< Terug