Groene trends | Trendwatchers

GreenWish in gesprek met de Belastingdienst

Eind maart kregen wij onverwacht bezoek van de Belastingdienst. Twee medewerkers van de nieuwe directie Innovatie & Strategie vroegen ons, welke trends uit de wereld van maatschappelijk initiatief en sociaal ondernemers relevant kunnen zijn voor de Belastingdienst. Dat vonden wij een hele leuke vraag. Dit is wat wij zeiden:

Wij stelden voor, dat de Belastingdienst heel nauw betrokken wordt bij onderzoek naar nieuwe circulaire business modellen. De fiscale kennis van de Belastingdienst is hier van grote waarde.

Wij vinden dat initiatieven en ondernemers die zorgen dat producten langer in omloop blijven (zoals ondernemers die zich richten op repareren, huren, lenen, leasen of ‘product-as-service’), in het lage belastingtarief zouden moeten vallen. Door zo’n prikkel versterk je de gewenste beweging. In Zweden werkt het ook.

We merken dat sociaal ondernemers tussen wal en schip vallen. Omdat ze niet in het hokje van regulier ondernemers passen, maar ook niet in het hokje van maatschappelijk initiatief. We zouden vaart moeten maken met een nieuwe erkende ‘status’, zoals in Engeland: ‘social enterprise’. De Belastingdienst kan dit helpen versnellen.  We zijn nieuwsgierig of deze signalen worden meegenomen.

Innovatie & Strategie

De directie Innovatie & Strategie bestaat sinds begin 2019 en heeft als opdracht het innovatief en strategisch vermogen van de Belastingdienst te vergroten. Ze is actief op zoek naar relevante ontwikkelingen, zodat zij die tijdig bij het bestuur kunnen agenderen om de organisatie toekomst bestendig te maken. Volgens ons een heel goede ontwikkeling in deze veranderende wereld!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.